Nissens Nissens skrev:
Ja, det var ju det jag skrev. Att du inte gillar att man har fler än två alternativ…
Jag tolkar det som att 66% är för att avskaffa sommartiden. Sen finns det ingen klar majoritet för vilken tidzon vi ska välja som permanent tid.
Därför bör man göra en till undersökning med premissen att sommartiden SKA avskaffas, och fråga vilken tidzon folk helst vill ha. Då får man även med svar från de som helst vill ha kvar sommartid, men har en önskan om vilken tid som blir permanent om de inte får som de vill.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom sommartid vann när man frågade vilken tid som bör ersätta sommartiden så bör man ju ersätta sommartid (och vintertid) med denna. Om man tänker till lite så är det ju också bästa tiden för då kan man utnyttja direkt solljus längre in på kvällen på vår, sommar och sensommar/höst.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eftersom sommartid vann när man frågade vilken tid som bör ersätta sommartiden så bör man ju ersätta sommartid (och vintertid) med denna. Om man tänker till lite så är det ju också bästa tiden för då kan man utnyttja direkt solljus längre in på kvällen på vår, sommar och sensommar/höst.
Jo och sen finns det ju en måhända skröna att den bokningsbara tiden för alla EU's golfbanor behålls med ständig sommartid.....🤔
 
A AG A skrev:
Jag har aldrig påstått att de ingår i min bekantskapskrets. Men för att tydliggöra, kan jag säga att BH inte är det enda forumet.
Nej, du påstod ju aldrig det. Därav frågan.

Men jag vet inte om det blev tydligare. Menar du att du fört den diskussionen på BH och det är en av datapunkterna eller menar du att denna uppfattning bara förekommer på andra forum? Om det är det förstnämnda får du gärna länka. Jag är lite nyfiken.
 
Maria T
Lägger mig i debatten och vill utveckla lite - kan det vara så att mörkret i kombination med kyla gör att många, inklusive jag själv, gärna ser att det är ljust en timme längre på eftermiddagen? Varje sommar drömmer jag om ljumma kvällar när det går att sitta utomhus länge och detta gärna i augusti så mörkret är [just då] av mindre betydelse än värmen; i länder runt ekvatorn där det är mörkt redan 18:30 så är kvällarna varma!
Den sista söndagen i mars varje år firar jag återkomsten av de ljusa[re] kvällarna lite extra.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Jag föreslår att de i tråden som förespråkar sommartid året runt helt enkelt lever så under kommande halvår. Gå upp enligt sommartid, dvs en timme tidigare än normaltid.Jobba enligt sommartid, dvs flexa in på jobbet en timme tidigare och kom hem en timme tidigare för att njuta av de långa ljusa kvällarna!
 
  • Gilla
  • Arg
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
Bra skäl för att inte behålla sommartiden.

Artikel i tidning argumenterar för avskaffandet av sommartid med hänvisning till global uppvärmning och dess konsekvenser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Bra skäl för att inte behålla sommartiden.

[bild]
Tredje gången den postas i tråden nu.
 
  • Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Bra skäl för att inte behålla sommartiden.

[bild]
Det stämmer ju iochförsig ganska bra. Det är ju först efter att sommartid infördes, som polarisarna började smälta. Så Örjan kanske är något på spåren😄
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast min syn hade ju majoritet vid omröstning
..En undersökning bland en enskild tidnings läsare där det inte redovisades vem man frågat eller ens hur många och där det saknades 8% ?

Jo, det känns ju som stabila fakta för ditt påstående..

..Jag hörde förresten att 100% av folket nu vill ha vänsterpartiet som ensamt regeringsparti..

(..och att undersökningen gjordes genom att fråga tre stycken av deras riksdagsledamoter spelar förstås INGEN roll, Faktumet är ju statistiskt bevisat nu!..)
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Nissens
GlennB GlennB skrev:
..En undersökning bland en enskild tidnings läsare där det inte redovisades vem man frågat eller ens hur många och där det saknades 8% ?

Jo, det känns ju som stabila fakta för ditt påstående..

..Jag hörde förresten att 100% av folket nu vill ha vänsterpartiet som ensamt regeringsparti..

(..och att undersökningen gjordes genom att fråga tre stycken av deras riksdagsledamoter spelar förstås INGEN roll, Faktumet är ju statistiskt bevisat nu!..)
Hur kom du fram till att det var en undersökning bland en enskilds tidnings läsare? Den informationen var helt ny för mig - var hittade du den?
 
Nissens
A AG A skrev:
Det stämmer ju iochförsig ganska bra. Det är ju först efter att sommartid infördes, som polarisarna började smälta. Så Örjan kanske är något på spåren😄
Ja, för att inte tala om gängkriminaliteten, den har verkligen blommat ut sedan sommartiden infördes…😊
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jarlh jarlh skrev:
Jag föreslår att de i tråden som förespråkar sommartid året runt helt enkelt lever så under kommande halvår. Gå upp enligt sommartid, dvs en timme tidigare än normaltid.Jobba enligt sommartid, dvs flexa in på jobbet en timme tidigare och kom hem en timme tidigare för att njuta av de långa ljusa kvällarna!
Man kan ju flytta till Haparanda, då får man en sommarhalvtimme utan att ändra någonting. 😊
 
  • Haha
Dahlberg68
  • Laddar…
Nissens
Maria T Maria T skrev:
Lägger mig i debatten och vill utveckla lite - kan det vara så att mörkret i kombination med kyla gör att många, inklusive jag själv, gärna ser att det är ljust en timme längre på eftermiddagen? Varje sommar drömmer jag om ljumma kvällar när det går att sitta utomhus länge och detta gärna i augusti så mörkret är [just då] av mindre betydelse än värmen; i länder runt ekvatorn där det är mörkt redan 18:30 så är kvällarna varma!
Den sista söndagen i mars varje år firar jag återkomsten av de ljusa[re] kvällarna lite extra.
Ja, värme är inte dumt heller. Jag har faktiskt kraftiga strålkastare jag kan lysa upp hela trädgården med vid behov. Känns gott att kunna göra det ibland när det är som mörkast. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det var ju det jag skrev. Att du inte gillar att man har fler än två alternativ…
Tycker du att det är jobbigt att det finns fler partier än det du röstar på också ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.