Jag har precis installerat en Tapwell ARM887 köksblandare, men jag lyckas inte skruva i muttrarna som håller fast den helt.

Jag har en speciell hylsnyckel från Tapwell (https://www.tapwell.se/b2c-reservdelar/tillbehor/hylsnyckel-spare-part), men den har alldeles för tjocka väggar för att dra åt den sista biten som behövs, för det sitter ett rör där ivägen.
Skickar med en bild för förtydligande.

Har ni några tips på hur jag kan göra? Har prövat skiftnyckel men går inte.
Finns det hylsmejlsar med tunnare väggar?
Eller måste jag köpa längre muttrar?

• Två metallstänger med muttrar monterade på diskbänksplatta, omgivna av flexibla flätade vattenrör, installation av köksblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Palla under muttern med nåt så du bygger upp motsvarande det gängstången sticker ut. Sist jag bytte hos en så tog jag en trave M8 muttrar först. Eller om man hittar nåt smutt rör man kan kapa till. Många ggr så är det tänkt att man ska använda en stödbricka i plast och de brukar vara en 10-15mm. tjock. Under c-brickan alltså som stöd utåt bänkskivan men det är ju inte alltid de får plats eller att man har nån ens.....

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Palla under muttern med nåt så du bygger upp motsvarande det gängstången sticker ut. Sist jag bytte hos en så tog jag en trave M8 muttrar först. Eller om man hittar nåt smutt rör man kan kapa till. Många ggr så är det tänkt att man ska använda en stödbricka i plast och de brukar vara en 10-15mm. tjock. Under c-brickan alltså som stöd utåt bänkskivan men det är ju inte alltid de får plats eller att man har nån ens.....
Smart! Jag har några distanser liggandes från ett väggfäste för en TV som borde funka.

Jag fick en sån stödbricka i plast också men det stod att man bara skulle använda den om man inte hade ett stabilt underlag.

Kan nämna att jag mejlade Tapwell också och fick som svar detta men inte prövat än:
Du ska kunna flytta röret lite för att komma åt med hylsnyckeln

Du får väl slitsa upp en långhylsa. Då kan du dra 1/3 dels muttervarv.
Lyft upp hylsan och dra 1/3 del igen osv osv...

Krilleman
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
Krilleman Krilleman skrev:
En helt vanlig stödplatta verkar ju kunna råda bot på detta problemet...
Instämmer,
Man bör alltid ha en stödplatta modell större mellan diskbänk och kranens underdels infästning. Tips från köket är att man kan skräddarsy en själv av en skärbräda i plast, då kan man få den tillräckligt stor samtidigt som den garanterat får plats 😉

Har sett skräckexempel på kranar som monterats av VVS:are (=proffs) UTAN stödplatta ... ingen stabilitet alls när man ska vrida på kranhalsen.
Yrkeshedern är tydligen en bristvara hos många "hantverkare" idag 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
Mats-S Mats-S skrev:
Har sett skräckexempel på kranar som monterats av VVS:are (=proffs) UTAN stödplatta ... ingen stabilitet alls när man ska vrida på kranhalsen.
Yrkeshedern är tydligen en bristvara hos många "hantverkare" idag 🤔
Problemet med denna "yrkesheder" är att vem som helst får kalla sig VVS-montör idag.
Det tråkiga är att det inte är något krav för att uppnå denna titel rent juridiskt.

Alltså kan en individ som plockat upp frukt på ICA ena dagen sadla om till den ena dagen till den andra och "bli" rörmokare.

Men det innebär ju inte att man vet vad man sysslar med....

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.