Byggahus.se
ska byta alla uttagen och brytarna hemma
tänkte köra med Exxact serien
så jag började kolla Ahsell efter som polaren får 40-50% rabatt där
sen åkte jag till Hornbach
fick nästan en chock när jag såg deras priser
med polarens 40-50% var HB ändå billigare
var tvungen att fråga en säljare där om det var kopior dom sålde
men dom köper Schneider från Sverige tydligen

kan dom sälja kopior fast säljaren inte ville säga det ?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Det är nog mest en fråga om att sälja få enheter, med bra pålägg, eller många med litet.
Du har väl aldrig hört att Ahlsell är särskilt billiga, eller?

PS
För övrigt har väl Schneider aldrig varit svenskt?
 
Redigerat:
Det är nog bara så att polarn har dålig rabatt hos Ahlsell. De jobbar som bekant med att ge ut sanslösa prislistor, sedan ger de bortåt 90% rabatt när firmor handlar. Allt för att firman sedan skall kunna hävda prislistan vid debitering till slutkund.
 
  • Gilla
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
Exxact är väl en serie som ELJO har tagit fram och ELJO och ELJO är ju ett Svenskt företag som ägs av Schneider.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja, 40-50% rabatt är inte så mycket om man är en riktigt stor kund. Om Hornbach har 70-80% och dessutom köper direkt av importör/distributör så kan dom ha bra priser och ändå tjäna bra på det.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Rabatt hos elgrossister är egentligen helt ointressant eftersom de har olika prislistor.
Du kan få 50% hos Ahlsell och 25% hos Elektroskandia men nettopriset från Elektroskandia kan ändå vara lägre.

Är man en riktigt stor kund jobbar man inte med rabatter över huvud taget.
Jag jobbar som inköpare i branschen så jag har god insyn i hur det fungerar.
 
Med näthandel och globalisering blir priser alltmer transparenta.
Slutkonsumenten idag ofta väldigt medveten om vad "det ska kosta"

Att ge ut låtsasprislistor som sedan rabatteras med 70% är inget affärskoncept som är hållbart eller trovärdigt längre.
Undrar om Ahlsells ledning (m fl) har insett det?
 
  • Gilla
caroline2014 och 13 till
  • Laddar…
Det finns fortfarande tillräckligt många som går på den finten, så det lär finnas kvar ett tag till.
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
MagHam skrev:
Med näthandel och globalisering blir priser alltmer transparenta.
Slutkonsumenten idag ofta väldigt medveten om vad "det ska kosta"

Att ge ut låtsasprislistor som sedan rabatteras med 70% är inget affärskoncept som är hållbart eller trovärdigt längre.
Undrar om Ahlsells ledning (m fl) har insett det?
Det är väl inte Ahlsell mfl problem? De gör bara som branschen vill. Det är väl elektrikerna som har problem i detta fall. Grossarna säljer inget till de som surfar priser om nätterna, dvs slutkund.
 
precis som många påtalar så har ahlsell 70-90% rabatt, utöver detta får sedan kunderna bonus...

så det är helt vidriga prislistor ahlell har... dessa ska aldrig någonsin användas som referens
 
  • Gilla
davveno1 och 2 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Det är väl elektrikerna som har problem i detta fall
Ja, det är ju dom som möter slutkund (som har surfat nattetid)
 
Vill TS "tjäna" ytterligare några kronor går det bra att prismatcha emot elbutik,se. Då får du samma priser som de har där..
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
StevieGee skrev:
Vill TS "tjäna" ytterligare några kronor går det bra att prismatcha emot elbutik,se. Då får du samma priser som de har där..
så arg att man inte har hornbach i närheten :(
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
M
StevieGee skrev:
Vill TS "tjäna" ytterligare några kronor går det bra att prismatcha emot elbutik,se. Då får du samma priser som de har där..
Hornbach är bra, vettiga priser från början - inga kampanjer, tidsbegränsade erbjudanden och annat trams.

Däremot så går det att använda deras prisgaranti som ger 10% lägre pris även på kampanjer hos andra och nätbutiker. Funkar dessutom efter det att man köpt sakerna. Jula knorrar om man vill ha ut mellanskillnaden på något man köpt för fullpris som de sedan sänkt.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
K
Hornbach sysslar med grå-import, åtminstone i vissa fall.
Ett exempel är deras Hager Huvudbrytare som egentligen inte är till för den svenska marknaden, dom svenska Hager huvvudbrytarna är i grunden från Ensto.

Men i övrigt håller jag med, bra priser på mycket på Hornbach, synd bara att dom inte har vett nog att visa sitt sortiment på hemsidan. :)
 
  • Gilla
Putte124 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.