Byggahus.se
ska byta alla uttagen och brytarna hemma
tänkte köra med Exxact serien
så jag började kolla Ahsell efter som polaren får 40-50% rabatt där
sen åkte jag till Hornbach
fick nästan en chock när jag såg deras priser
med polarens 40-50% var HB ändå billigare
var tvungen att fråga en säljare där om det var kopior dom sålde
men dom köper Schneider från Sverige tydligen

kan dom sälja kopior fast säljaren inte ville säga det ?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Det är nog mest en fråga om att sälja få enheter, med bra pålägg, eller många med litet.
Du har väl aldrig hört att Ahlsell är särskilt billiga, eller?

PS
För övrigt har väl Schneider aldrig varit svenskt?
 
Redigerat:
Det är nog bara så att polarn har dålig rabatt hos Ahlsell. De jobbar som bekant med att ge ut sanslösa prislistor, sedan ger de bortåt 90% rabatt när firmor handlar. Allt för att firman sedan skall kunna hävda prislistan vid debitering till slutkund.
 
  • Gilla
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
Exxact är väl en serie som ELJO har tagit fram och ELJO och ELJO är ju ett Svenskt företag som ägs av Schneider.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja, 40-50% rabatt är inte så mycket om man är en riktigt stor kund. Om Hornbach har 70-80% och dessutom köper direkt av importör/distributör så kan dom ha bra priser och ändå tjäna bra på det.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Rabatt hos elgrossister är egentligen helt ointressant eftersom de har olika prislistor.
Du kan få 50% hos Ahlsell och 25% hos Elektroskandia men nettopriset från Elektroskandia kan ändå vara lägre.

Är man en riktigt stor kund jobbar man inte med rabatter över huvud taget.
Jag jobbar som inköpare i branschen så jag har god insyn i hur det fungerar.
 
Med näthandel och globalisering blir priser alltmer transparenta.
Slutkonsumenten idag ofta väldigt medveten om vad "det ska kosta"

Att ge ut låtsasprislistor som sedan rabatteras med 70% är inget affärskoncept som är hållbart eller trovärdigt längre.