Har insett att vi förmodligen har ett 1-rörs system till radiatorerna på ovanvåningen i vårt nybyggda a-hus.
Tycker att jag har haft hyfsad koll under byggets gång men detta verkar jag ha missat, hade nog trott att det skulle bli ett 2-rörs system som vi har haft innan och som jag trodde var standard i nybyggen.

Ser ut att vara två slingor till ovanvåningen, och hyfsat balanserat med radiatorer mellan dem.
Frågan är dock hur man gör när man vill strypa ner en radiator i ett 1-rörs system?

Kör med termostater helt öppna på de flesta (luft-vatten vp) men i något rum blir det för varmt, särskilt på de på början av slingan. Har sänkt på termostat just nu men skulle det bli bättre att justera de radiatorerna så att mer flöde går förbi radiatorn helt?

Laddar upp två bilder på hur mina radiatorkoppel ser ut.
Känns som att det borde gå att justera på sidan, har dock aldrig gjort detta tidigare, behövs något specialverktyg?

• Radiatoranslutningar med termostatventil, kopparledningar, rörskydd och fotplatta mot vit vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatoranslutningar med termostatventil och tillförselrör i ett vitt kaklat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

D David L skrev:
Har insett att vi förmodligen har ett 1-rörs system till radiatorerna på ovanvåningen i vårt nybyggda a-hus.
Tycker att jag har haft hyfsad koll under byggets gång men detta verkar jag ha missat, hade nog trott att det skulle bli ett 2-rörs system som vi har haft innan och som jag trodde var standard i nybyggen.

Ser ut att vara två slingor till ovanvåningen, och hyfsat balanserat med radiatorer mellan dem.
Frågan är dock hur man gör när man vill strypa ner en radiator i ett 1-rörs system?

Kör med termostater helt öppna på de flesta (luft-vatten vp) men i något rum blir det för varmt, särskilt på de på början av slingan. Har sänkt på termostat just nu men skulle det bli bättre att justera de radiatorerna så att mer flöde går förbi radiatorn helt?

Laddar upp två bilder på hur mina radiatorkoppel ser ut.
Känns som att det borde gå att justera på sidan, har dock aldrig gjort detta tidigare, behövs något specialverktyg?
Den övre är en 1rörsfördelare feån Purmo. Bakom den röda lilla pluppen sitter en insektsskruv som justerar flödet. Men alla i slingan måste justeras för att det ska bli bra.
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...mt-kopplingar/tp-h-stycke,-ett-rors-fordelare

• Gilla
David L
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Den övre är en 1rörsfördelare feån Purmo. Bakom den röda lilla pluppen sitter en insektsskruv som justerar flödet. Men alla i slingan måste justeras för att det ska bli bra.
[länk]
Räcker det att mäta temp delta över radiatorerna och justera mot cirka 7 grader eller behöver man mäta på något annat sätt?

Blir flödet för högt på resten om jag bara justerar ner en?

Nu har jag testat att justera lite. Tror att den undre fördelaren är en TA-Uni, det verkar stämmar rätt bra med deras beskrivning iaf.

Den har en inre spindel som är 3mm insex och en yttre som är 4mm, enligt manualen så ska 3mm styra omkopplingen mellan 1-rör och 2-rör, det känns som att rörmokaren har missat lite för på två ställen så var 3mm skruven ställd mittemellan ungefär, vilket nog blir lite konstigt?

Jag ställde in dem som 1-rör genom att skruva 3mm fullt ut, och justerade ner lite hur mycket flöde som går genom radiatorn genom att skruva in 4mm några varv.

Som en tumregel som fungerar skapligt. Vet du hur många element det är på slingan. tex 5 st, strypningen går att skruva 5 varv mellan fullt öppen och stängd. Då blir första elementet 1 varv , nästa 2 varv, o.s.v sista helt öppen.

• Gilla
David L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.