Ser ut som kablarna går via dosan på bilden och slutar i ett uttag någon annanstans. Det kanske var enda sättet att dra kablar dit. Gamla telefonuttag satte man i serie så i det fallet kan rören vara dragna så här. Om du kan nöja dig med enkeluttag så går det ju att klippa ena kabeln och sätta ett uttag, medan du låter den andra gå vidare...
Det är draget vidare till ett ytterligare uttag ser det ut som. Lokalisera varifrån det kommer och var det går vidare.
När det är gjort så kan du koppla uttagen. Finns infällda nätverksuttag att köpa på tex Kjell & vi eller Elbutik.se
Instruktioner hur du kopplar finns också där. Lite pilligt kan det vara då kablarna där i (4 par) är rätt så små men det brukar gå att få till även för en hemmapulare.
Lycka till!
När det är gjort så kan du koppla uttagen. Finns infällda nätverksuttag att köpa på tex Kjell & vi eller Elbutik.se
Instruktioner hur du kopplar finns också där. Lite pilligt kan det vara då kablarna där i (4 par) är rätt så små men det brukar gå att få till även för en hemmapulare.
Lycka till!
Kan rekommendera att köpa ett slikt kit. Det kommer underlätta: https://www.amazon.com/Crimping-Professional-Computer-Maintenacnce-SILIVN/dp/B07KF34HXY
Håller med att en kabel ser ut som koax att döma av ytskiktet.
Men sedan har du en kortare "loop" i botten av dosan, den ser annorlunda ut?
Börja med att kolla vart någonstans kablarna går, så reder det nog ut sig vad som är vad, och hur du kan gå vidare med installationen.
Men sedan har du en kortare "loop" i botten av dosan, den ser annorlunda ut?
Börja med att kolla vart någonstans kablarna går, så reder det nog ut sig vad som är vad, och hur du kan gå vidare med installationen.
Ja, en inkommande anslutning.Alfredo skrev:
Men det var länge sedan jag så ett spridningsnät med koax, och har aldrig sett det hos en privatperson?
Kanske har det förekommit även där?
Men vet att det redan på 90-talet var svårt att få tag på en koax-hub.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Om den inte ska gå vidare någonstans, och du vet var den kommer från så följ denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...rksladden-i-ett-utp-s-one-modularjack.428053/
Jag har kopplat in ett par sådana utan specialverktyg hos oss!
https://www.byggahus.se/forum/threa...rksladden-i-ett-utp-s-one-modularjack.428053/
Jag har kopplat in ett par sådana utan specialverktyg hos oss!
Vi har numera inkommande fiber från Tele2/ComHem.Hannuse skrev:
Och spridningsnät via koaxialkabel. Samma kabel och uttag som funnits i åtminstone 20 år. De gamla vanliga "tre hål i väggen" från Tele2/ComHem.Hannuse skrev:
Ingen aning hur vanligt/ovanligt det har varit.Hannuse skrev:
Intressant.Alfredo skrev:
Fiber in alltså, och sedan vidare med koax, eller?
Vad ansluter ni koaxen till?
Ett modem, dator, hub?
Det fanns nätverksort med koax på 90-talet kommer jag ihåg, men har inte sett det på länge.
Vi har alltså haft ComHems "gamla vanliga" koaxlösning med "tre hål i väggen", den typ av "antennuttag" jag postade tidigare. Jag vet inte om någon ens använder denna lösning för internet då vi även har Telenor med deras mer "normala" lösning för internet.Hannuse skrev:
På den tiden jag använde ComHem för internet, i annat boende, var det väl en form av "bredbandsmodem" som anslöts via koaxialkabel till "antennuttagets" tredje hål. Gissar att det är liknande lösning än idag.
För kanske tre år sedan valde Tele2 att byta ut inkommande koaxialkabel mot en fiber. Denna "driver" dock det gamla koaxnätet i huset som tidigare. Via detta erbjuds ett "kostnadsfritt" grundutbud av dryga tio digitala TV-kanaler och möjlighet till ytterligare tjänster som exempelvis TV-paket och/eller internet. Dessa får dock var och en abonnera på själva.