Hej.
Har lite frågor kring min murstock och
spiskassett. Det ser ut sa att röret från kassetten går inte direkt i skorstenen,det sticker ut bara runt 30,40cm upp mot före detta öppen spis och är inte direkt ansluten till skorsten, spjället är kvar. Hela före detta öppen spis är kläd i granit skivor. Allt funkar,jag eldade och före detta ägaren eldade och upplevde aldrig nåt problem. Jag häller upplever nåt problem men nu undrar jag om den kommer att bli godkänd vid brandskyddskontroll. Det är alltså en gammal installation
Mvh.
Milos

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Det kommer att fortsätta vara godkänt så länge som det är tätt mellan insats-/anslutningsröret och murade skorstenen.

Här är montageanvisning för en insats från Keddy, liknande för "alla andra";
[länk]
Det ju det att hos mig är inte anslutet alls till själva skorstenen. Röret från kassetten går i själva breda utrymmet innan rökkanalen om man säger så.

M MilosZoric skrev:
Det ju det att hos mig är inte anslutet alls till själva skorstenen. Röret från kassetten går i själva breda utrymmet innan rökkanalen om man säger så.
Tack.

Bild(er) skulle underlätta.

• Gilla
MilosZoric
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild(er) skulle underlätta.
Kommer på kvällen

M MilosZoric skrev:
Kommer på kvällen

• Kamin i sten med eldstad nederst och dekorationer av stenar och föremål ovanpå. Röda linjer markerar delar av designen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så mellan de två linjerna finns inte rör.

Hur fungerar det att sota skortstenen?
Faller sotet oven på spisinsatsen?
Hur får du bort sotet?

H he-peter skrev:
Hur fungerar det att sota skortstenen?
Faller sotet oven på spisinsatsen?
Hur får du bort sotet?
Det är ju tätt mellan röret och spiskassetten. Så tills den höjd som röret går upp det är fyllt runt röret och ovanpå kasseten med nånting, murbruk eller liknande.

M MilosZoric skrev:
Det är ju tätt mellan röret och spiskassetten. Så tills den höjd som röret går upp det är fyllt runt röret och ovanpå kasseten med nånting, murbruk eller liknande.
Är det tät mellan det korta röret och den murade skortstenen?

H he-peter skrev:
Är det tät mellan det korta röret och den murade skortstenen?
Ja och nej. Om man räknar utrymme mellan de två linjerna som skorsten är det ju tätt men annars inte. Lite svart att beskriva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.