Hej. Har en entrédörr från trapphuset in till en lägenhet som har en något för stor glipa i överkant. Kan jag på något sätt höja dörren? Sitter totalt 3 gångjärn varav 2 syns på bilden.

Tack

Entrédörr i lägenhet med två synliga gångjärn och möjlig glipa i överkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lägg en eller två brickor på gångjärnstappen. Mät tappens diameter och försök hitta en bricka eller slitring med så lika diameter som möjligt.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Hej. Har en entrédörr från trapphuset in till en lägenhet som har en något för stor glipa i överkant. Kan jag på något sätt höja dörren? Sitter totalt 3 gångjärn varav 2 syns på bilden.

Tack

[bild]
Finns små brickor avsedda för just det ändamålet. Kolla på gångjärnen så ser du säkert små spår, där man kan peta in nämnda bricka?

https://www.toolab.se/habo-justerin...ibP1TSjAx_PG_I2kZklI7ABuMJEeyYtBoCiWkQAvD_BwE

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Lägg en eller två brickor på gångjärnstappen. Mät tappens diameter och försök hitta en bricka eller slitring med så lika diameter som möjligt.
Tack! Svårigheten med denna är ju att man behöver hänga av dörren helt, men det kanske får bli så :)

Strip Strip skrev:
Finns små brickor avsedda för just det ändamålet. Kolla på gångjärnen så ser du säkert små spår, där man kan peta in nämnda bricka?

[länk]
Tack!

Ska kolla om det finns små spår och finns dessa så beställer jag det du hänvisar till!

S swe.jocke skrev:
Tack! Svårigheten med denna är ju att man behöver hänga av dörren helt, men det kanske får bli så :)
Ja, det är nackdelen. Jag har aldrig använt lösningen som @Strip föreslår så jag vet inte om den är lättare.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:

Tack
Strip Strip skrev:

[länk]
Helt korrekt till dessa tappbärande gångjärn ska justeringsbrickor användas som stoppas in via inkasthålet i gångjärnet när dörrbladet lyfts lite så dom går att stoppa in.
Det finns olika justeringsbrickor med olika diameter samt tjocklek.

S swe.jocke skrev:
Njae. Man skruvar loss ett gångjärn i taget och stoppar in brickan, lyfter lite i dörren och skruvar tillbaka det igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.