Hej, tänk er det här: Det går en vattenledning under ett golv. Vattenledningen är av allt att döma brusten och läckan behöver lokaliseras. Huset är från sent 1800-tal. Vattenledningen ligger under bjälklaget. Det finns ingen källare utan såvitt känt bara ett grunt instängt tomrum under bjälklaget. Mycket svåråtkomligt med mindre än att man bryter upp golvet vilket man extremt ogärna vill. Finns det nåt sätt att lokalisera läckan? Det är också möjligt att läckan finns på en annan del av ledningen som finns i eller under ett gjutet golv.

Det är klart att man kan lokalisera läckan. Men om man inte frilägger är det omöjligt att veta om det finns fler läckor även om man på något sätt hittar den.

Sedan kan man fråga sig vad som är poängen med att hitta en läcka på en drygt 100 år gammal vattenledning. Har de gått läck på ett ställe kan man väl räkna med att det snart kommer att gå läck på fler ställen, om det inte redan har skett. Sannolikt är det åldersskäl som orsakar läckaget och hela ledningen är väl lika gammal.

Man kanske skall fokusera på att dra en (alla?) ny ledning istället för att leta efter läckor.

Bönhas Bönhas skrev:
Det är klart att man kan lokalisera läckan. Men om man inte frilägger är det omöjligt att veta om det finns fler läckor även om man på något sätt hittar den.

Sedan kan man fråga sig vad som är poängen med att hitta en läcka på en drygt 100 år gammal vattenledning. Har de gått läck på ett ställe kan man väl räkna med att det snart kommer att gå läck på fler ställen, om det inte redan har skett. Sannolikt är det åldersskäl som orsakar läckaget och hela ledningen är väl lika gammal.

Man kanske skall fokusera på att dra en (alla?) ny ledning istället för att leta efter läckor.
Tack för perspektivet och det snabba svaret! Kom på nåt liknande själv några timmar senare. 100 år vet jag inte, men jag har skäl att tro att röret är pre-1967, sannolikt med marginal. Rimligt att det fallit för åldersstrecket?

P purrfect skrev:
Tack för perspektivet och det snabba svaret! Kom på nåt liknande själv några timmar senare. 100 år vet jag inte, men jag har skäl att tro att röret är pre-1967, sannolikt med marginal. Rimligt att det fallit för åldersstrecket?
Inget ovanligt att man dragit rör under äldre hus och järnrör.9/10 fall är läckan där.Rostar söder helt enkelt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.