Hej!
Just nu vimlar det av tankar i mitt huvud, vi måste lösa köksplaneringen och har tidspress, skåpen ska hinna komma innan snickaren ...  Just nu känns det som att en av de saker som vi inte har någon bra lösning på är återvinningen? Hur har ni gjort? Vi återvinner mycket och är två vuxna och två barn.
fiddeli

Skaffa en avfallskvarn!!

Vi har en i köket och det funkar perfekt!

Sen sorterar vi resten som vanligt men det är ju inget problem.

Avfallet som går ner i kvarnen är ju allt som är organiskt vilket gör reningsverket lyckligt som får bra slam!

Helt perfekt.

Vi har en 60cm utdragslåda under diskhon (som många andra). Där får man plats med ganska många kärl. Eller så kan man ha et 30-skåp bredid diskhon där man har en/två utdragslådor.

Hej!
Jo, idag har vi fem sådana här staplade ovanpå varandra i ett högskåp i udda storlek. I vårt nya ikeakök kommer vi att behöva ett sextioskåp för att få plats, vilket gör mig tveksam ... De tar plats. Om de ändå hade gått in i ett fyrtioskåp >:(

• 20659_PE105805_S4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har satt sopskåpet, med brännbart- och kompostavfall, brevid hon för att undvika trängsel. Annan sortering (förpackningar, glas, plast, pant...) har vi i de stora lådorna under hon. Funkar för oss!
/U

• Nytt_kk-sopskp_003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakis skrev:
Skaffa en avfallskvarn!!

Vi har en i köket och det funkar perfekt!

Sen sorterar vi resten som vanligt men det är ju inget problem.

Avfallet som går ner i kvarnen är ju allt som är organiskt vilket gör reningsverket lyckligt som får bra slam!

Helt perfekt.
Mer om avfallskvarnar i denna tråd. Kanske bra att kolla med kommunen innan man investerar...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/0

Den kommun jag bor i ( Smedjebacken ) är en så kallad Eko-kommun och för en sisådär 5 år sen blev det bestämt att nu skulle det bli förbjudet att kasta matavfall i tunnan och de tre alternativen som fanns var följande: Kompost ( jobbigt tycker jag ) brun soptunna för matavfall till en kostnad på 1800 /år eller en kvarn med en engångskostnad på 4-5 tusen , minns inte riktigt.

Givetvis skaffade vi en kvarn, priset var dessutom subventionerat med 30 % av kommunen.

Funkar perfekt och vad jag förstår så trivs renhållningsverket med lösningen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.