Jag är i en svacka bygg- och fixmässigt. Huset, tomten och allt runtikring känns helt övermäktigt. Vi bor i ett helt nybyggt (fyra år gammalt) hus och det borde ju därmed vara lugnt. Men jag ser bara saker som måste åtgärdas överallt. Sättsprickor, tomten, ved, oavslutade projekt.

Kan liksom inte njuta av huset för att det är för många saker och jag vet inte hur jag ska börja.

Jobbar just nu också väldigt mycket och barnen (3 st) har en del aktiviteter.

Hur gör ni andra? Jag är en duktig planerare men när saker tar längre tid än jag trott så tappar jag sugen igen.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja du? Först och främst måste man inse att husägande tar tid. Mycket tid. Hade själv en svacka för några år sedan. Gjorde ingenting med huset mer än absolut nödvändiga saker. Det var inte kul längre. Det måste man också tycka, att det är kul. Man måste känna glädje.

Avsätt en eller ett par dagar. Ta ledigt från jobbet, barnen utgår jag är i skolan eller på dagis. Se till att ha barnvakt på helgen eller vad som funkar? Se till att jobba på med huset och inte göra annat. Man får väldigt mycket gjort då.

Se till att skriva en lista och bocka av, det gör en glad att se framstegen man gjort på papper och inte bara berget av saker som måste göras framöver.

Jag tror man måste hitta tiden för kontinuerligt underhåll. Själv låter jag bli att se på TV (tycker inte det är så kul). Det ger mig mycket tid, resten av familjen brukar vilja slappa i soffan och då passar jag på att fixa och pula.

• Gilla
  • Älska
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jag har tagit ett par dagar semester nästa vecka och i okt. Så där kommer det förhoppningsvis att bli lite gjort.

Hur gör du för att orka på kvällarna? Tv har jag också rationaliserat bort men tycker kvällarna bara försvinner. Har du en plan för vad du ska hugga tag i? Eller tar du det du känner för?

Små barn? Var lugn orken och motivationen kommer tillbaka.
En regel jag själv har är påbörja inga projekt innan det förra är helt klart.
Åkte ju på en rejäl smäll för några år sen.
Planerat takbyte på semestern.
2 månader före inser att hela stugan som familjen ska vara i under sommaren medans vi jobbade med taket bla behövde totalrenoveras pga vattenskada.
Jobbade en del den våren sommaren men det plus vanligt arbete.
Kände att kommer aldrig få motivation igen men sen kom den tillbaka

• Älska
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Ett par snabba spontana tankar från en som ibland känner likadant.
- Avsluta projekt ger en bra tillfredsställelse, försök avsluta fler än nu påbörjar.
- Mixa små och stora "projekt", ibland är det bra att offra en stund åt att bara röja av några av de små projekten man ser hela tiden och stör sig.
- Inse att man inte hinner allt, tråkigt men sant.

• Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Nä, jag vet vad jag ska göra. Det är ju alltid några småsaker som är ogjorda parallellt, men sedan får man välja lite beroende på årstid, väder och tid på dygnet. Nu har jag inget stort på gång, jag ska lufta alla element och kolla av brandvarnare och brandsläckare, trädgårdsmöbeln ska oljas och sedan ställas undan. Sedan ska det städas och röjas lite i trädgården men det brukar någon annan sköta automagiskt, har en pax-fläkt som ska installeras också. Senare i höst ska hängrännorna rensas inför vintern.
Så då väljer jag någon av dessa nästa gång så att det blir något gjort, sedan hittas något nytt så att listan fylls på, listan finns oftast i huvudet. Jag skriver däremot upp alla typer av fasta installationer jag gör i en loggbok för huset så att jag vet när och hur det blivit gjort, av de här grejorna ovan så är det bara paxfläkten som kommer dokumenteras.
Hur man gör för att orka? Jag har ett jobb som jag trivs med som jag inte kan ta med hem. Sedan orkar jag ju inte varje dag heller, då skulle jag ju lägga 10-15 h i veckan på underhåll och så mycket tid tar det inte i anspråk. Det viktiga är att jag lägger typ en 3-8 h/v på fix beroende på säsong har jag märkt (i detta räknas såklart att klippa gräsmattan och röja snö men inte t ex att tvätta och laga mat, vi fuskar också och har städhjälp). Jag mår bra av att saker inte läggs på¨hög har jag märkt, då känns allt kul och man kan ha disciplin att faktiskt göra de där sakerna.

• Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Små barn? Var lugn orken och motivationen kommer tillbaka.
En regel jag själv har är påbörja inga projekt innan det förra är helt klart.
Åkte ju på en rejäl smäll för några år sen.
Planerat takbyte på semestern.
2 månader före inser att hela stugan som familjen ska vara i under sommaren medans vi jobbade med taket bla behövde totalrenoveras pga vattenskada.
Jobbade en del den våren sommaren men det plus vanligt arbete.
Kände att kommer aldrig få motivation igen men sen kom den tillbaka

Hyggligt små, minsta 5 år. Äldsta barnet bröt armen mitt i den fixvecka som jag avsatt på semester så det gör att jag ligger efter.

Bra regel, det är nog det som de här lediga dagarna ska ägnas åt. Avsluta allt oklart.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ett par snabba spontana tankar från en som ibland känner likadant.
- Avsluta projekt ger en bra tillfredsställelse, försök avsluta fler än nu påbörjar.
- Mixa små och stora "projekt", ibland är det bra att offra en stund åt att bara röja av några av de små projekten man ser hela tiden och stör sig.
- Inse att man inte hinner allt, tråkigt men sant.
Bra tips! Tack!

Ett litet tips:
Skriv en "Att göra lista".
Ta med stort och smått, och markera om det är inomhus- eller utomhusjobb.
Och hur många timmar du uppskattar att jobbet skall ta.
Skriv ut listan, och lägg den på ett säkert ställe, där du inte tittar för ofta.
Problem solved!
Du behöver inte grubbla över allt ogjort, det finns ju på listan :)
(Och man blir ju rätt snart hemmablind)
Så här såg min lista ut för några år sedan:
Utskriven "Att göra lista" för byggprojekt med kolumner för prioritet, arbetsmoment, inom-/utomhus och uppskattad tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Jag får energi av att avsluta saker så tycker det är bra att börja med enkla saker som går ganska snabbt att göra klart. Bestäm också när du ska göra saker så du inte känner att allt behöver fixas nu.
Det är en stress man mår bättre utan så om du skall bygga en altan t.ex. så bestäm redan nu att den inte ska göras förens nästa sommar. Gör en planering över när, och gör den med ordentligt med luft så du lätt ligger lite före plan och har utrymme för att njuta av livet.

En sak som är skön också är att städa undan och göra allt t.ex. i ett hörn. Då ser man hur fint man gjort just där.

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
B ByggStålis skrev:
Jag är i en svacka bygg- och fixmässigt. Huset, tomten och allt runtikring känns helt övermäktigt. Vi bor i ett helt nybyggt (fyra år gammalt) hus och det borde ju därmed vara lugnt. Men jag ser bara saker som måste åtgärdas överallt. Sättsprickor, tomten, ved, oavslutade projekt.

Kan liksom inte njuta av huset för att det är för många saker och jag vet inte hur jag ska börja.

Jobbar just nu också väldigt mycket och barnen (3 st) har en del aktiviteter.

Hur gör ni andra? Jag är en duktig planerare men när saker tar längre tid än jag trott så tappar jag sugen igen.
Tog ett ” ett sabbatsår” från huset i år och trädgården. Har INGEN motivation heller. Men den kommer nog tillbaka, annars säljer jag :)

• Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Precis som några skrivit här i tråden - skriv en lista för att få överblick.

Jag brukar försöka arbeta i kortare pass för att inte gå in i väggen. Entimmarspass på vardagkvällar och max sex timmar på en helg.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Håller het med @KnockOnWood: gör en lista. Kanske ännu mer detaljerad än hans exempel (inte en 360-timmars). Det kan vara "foga sprickan i hörnet i x-rummet".
"foga sprickan i hörnet i y-rummet"
"Måla bla bla"

Se till att inte fylla på den listan med mer saker utan fyll på dem på en annan lista. När första listan är klar, njut av en kall mjölk eller nåt. Sedan kan man gå på lista två.

Min sambo fyllde på min lista hela tiden innan. Så när jag var klar med första momentet (oavsett om det var 10 minuter eller 2-timmar-grej) så fanns 3 nya saker på listan. Inte ok!

• Gilla
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
Sänk kraven. Om det är något som absolut måste göras (alltså, huset får skador), gör det. Var annars inte så hård mot dig själv. Bygglusten kommer för mig ofta när jag har kul - gör ett pyttelitet projekt som du tycker är roligt bara för att det är njutbart. När ångan är uppe, kommer du snart ha energi till övrigt!

MvH tvåbarnsmorsa

• Gilla
Griffeltavlan och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
En apelsin En apelsin skrev:
Om det är något som absolut måste göras (alltså, huset får skador), gör det.
Det där är ju som att gå till tandläkaren först när det gör ont även när man inte tuggar. Då borstar jag hellre bättre. Tror ärligt talat det där inducerar mer ångest även om det verkar vettigt. Då tror jag mer på listan med småsaker och att inte fylla på listan. Men alla är olika, så olika funkar för alla...
Sätt även upp sådana saker som att rensa hängrännor och kolla av i krypgrunden och på vinden på listan, de är viktiga, inducerar lugn och tillfredsställelse och genererar oftast inget jobb alls mer än att plocka fram stege och ficklampa.

• Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.