se bild. På stommen skall det efter isolering och ångbroms på en gles innan skivor som (installationsfack). Skivorna planeras att liva rätt ok med mur/sockel sedan.

(Ena sidan 1.2m hög andra sidan endast ett lager Leca)

Skall putsa väggen/sockeln.

Men hur gör jag på toppen av lecan under skivorna?

Skall jag bara putsa där med?
Då det är lite hålrum i Lecan, lägger jag bara på typ ett hönsnät och putsar in eller behöver jag fylla/täcka dem mer?

Behöver jag akta att putsa mot syllen kanske? Tänker fukt? Syllpappen/syllisoleringen slutar ju i princip där syllen slutsr.

Eller göra till mer, någon plåt på toppen?

Vilket avstånd är rimligt mellan muren/sockeln och skivorna? Vill ju helst inte att det samlas massa smuts där emellan som är svårt att hålla efter.

Bilder?

• Träreglar ovanpå Leca-block ses på bilden; en fogspruta ligger mot reglarna och väggen intill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregelstomme på en murad Leca-vägg med synligt hålrum mellan skiva och murstock.
    Skapa konto
Jag satte en plåt likt ett överbleck som jag fäste i osb-skivan innan jag satte gips.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A
Ett plåtbleck innan du sätter skivor är lämpligt..

Redigerat av moderator:
J Jarnis8000 skrev:
Jag satte en plåt likt ett överbleck som jag fäste i osb-skivan innan jag satte gips.har du
J Jarnis8000 skrev:
Jag satte en plåt likt ett överbleck som jag fäste i osb-skivan innan jag satte gips.
så du har ingen puts ovan utan lät OSB sluta någon cm innan lecan, sedan fäste du en plåt som sticker ut under gipsen? Ligger den dikt an lecan så det inte kommer in skit där?

Bild?

W Wannabe-snickarn skrev:
så du har ingen puts ovan utan lät OSB sluta någon cm innan lecan, sedan fäste du en plåt som sticker ut under gipsen? Ligger den dikt an lecan så det inte kommer in skit där?

Bild?
Ja det stämmer. Jag putsade aldrig ovan lecan, men var i mitt fall ett nytt garage på befintlig platta. Liten lutning på plåten och sedan dikt an mot lecan längst ut.

Närbild av en vit plåt mot en oputsad lecavägg i ett garage, med en befintlig betongplatta vid golvet.
Skapa konto

så du har ingen puts ovan utan lät OSB sluta någon cm innan lecan, sedan fäste du en plåt som sticker ut under gipsen? Ligger den dikt an lecan så det inte kommer in skit
J Jarnis8000 skrev:
Ja det stämmer. Jag putsade aldrig ovan lecan, men var i mitt fall ett nytt garage på befintlig platta. Liten lutning på plåten och sedan dikt an mot lecan längst ut.

[bild]
Tack, snyggt. Så kör jag.

Samma här. Nytt garage på befintlig platta men översta raden Leca är ny.

Nära med gipset. Något problem med fukt?

Tack, snyggt. Så kör jag.

Samma här. Nytt garage på befintlig platta men översta raden Leca är ny.

Nära med gipset. Något problem med fukt?
Ja lite onödigt nära där, men inget problem med fukt vad jag märkt iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.