Hej,

har lite planer på att inreda ett rum i källaren till badrum. Då skulle jag vilja regla upp och sätta kakel mot en vägg där det går ett avloppsrör i gjutjärn från toaletten ovanför.

Huset är från -54 så jag antar att det börjar bli dags att byta rören och inte bygga in dessa i en vägg som jag får riva sen om det blir problem. Skulle dock vilja begränsa jobbet lite så det inte drar iväg och jag får byta allt i hela källaren. Inte just nu iaf :)

Röret är friliggande och går ner i en järnmuff vid golvet. I överkant så går röret in i väggen och sen vidare upp genom golvet. Se bilder jag bifogat.

Blir det bästa att bila upp runt muffen i golven och byta rörkröken som jag antar sitter där mot en motsvarande i plast och göra detsamma upp mot taket? Den raka delen genom taket borde gå att byta ovanifrån sen om det blir aktuellt.

Rören under plattan verkar vara av gjutjärn då det finns en stor lucka precis där stammen går ut från huset och där sitter en gjutjärnsrör med renslucka.

• överblick.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvanslutning.jpg
    Skapa konto
  • in i väggen.jpg
    Skapa konto
Byt ut dessa gamla rör till nya i plast sen kan du bygga ut väggen och dölja röret.
Och samtidigt fixa till elen ..
Badrum.jpg
Skapa konto

och så vet du, var du har röret om det skulle hända något....

Eti..

Eller så behåller du det, slipar och målar det så det blir snyggt och behåller det friliggande i det nya badrummet som ett estetiskt tilltalande inslag. V/A systemet är husets blodomlopp som ger värme och liv till huset, och det förtjänar att synas. Ett helt vertikalt gjutjärnsrör håller väldigt länge - problemen är i krökarna. Det är troligen mer akut med ett byte i kröken i golvet eller vid taket.

Eftersom det här är ett källarbadrum så är det inte så noga med tätskiktet, och ska golvet inte vattenbegjutas så bör du inte ha tätskikt alls. Köp in några extra kvadrat kakel och klinker så att du har material från samma bränning i reserv om du måste öppna och byta avloppet i ett senare skede.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.