Jag har renoverat och monterat ett gammalt halvmånefönster men ska nu sala till en snygg smyg invändigt. Jag tänker mig att jag måste böja en skiva och sedan göra ett foder efter det. Men hur och av vad? Tacksam för tips.

• Halvmånefönster monterat på ett hus med röd ram, stege och borrmaskin synliga, del av pågående renoveringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvmåneformat fönster på arbetsbänk, ommålat med röda ramar, i verkstadsmiljö med träverktyg och material i bakgrunden.
    Skapa konto
T
Troligen skulle du kunna remsa upp en tunn furuplywood och böja ett par lager över en form och limma ihop flera lager till en smyg.
Du skulle också kunna såga ut bågar av furu och limma ihop till en bågformad hel bit. Gör bitar som är en del av bågen och sen förskjut skarvarna mellan varje lager.

Det är nog de metoder jag hade försökt.

Det skulle nog gå att böja en remsa av tunn board (masonite) också, men det känns mindre lockande när du har ett så fint fönster.

• Gilla
StefaniB
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Troligen skulle du kunna remsa upp en tunn furuplywood och böja ett par lager över en form och limma ihop flera lager till en smyg.
Du skulle också kunna såga ut bågar av furu och limma ihop till en bågformad hel bit. Gör bitar som är en del av bågen och sen förskjut skarvarna mellan varje lager.

Det är nog de metoder jag hade försökt.

Det skulle nog gå att böja en remsa av tunn board (masonite) också, men det känns mindre lockande när du har ett så fint fönster.
Precis. Bra tips.
Jag borde ju förstås ha använt fönsterkarmen som mall innan jag monterade den i huset.
Man lär sig 😏(men jag har ju 3 kvar att göra…)

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
Ja, men salningen ska ju ha lite annan radie än karmen så det är nog bra att göra en mall, särskilt om du har flera fönstersmygar att göra. Då bli de lika.

Det ser ut som om karmen är uppbyggd av flera lager av trä som mitt andra förslag var.

T Testarn skrev:
Ja, men salningen ska ju ha lite annan radie än karmen så det är nog bra att göra en mall, särskilt om du har flera fönstersmygar att göra. Då bli de lika.

Det ser ut som om karmen är uppbyggd av flera lager av trä som mitt andra förslag var.
Ja den gjorde jag så. (Tog halva vintern..)

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Då har du vanan inne så nu kommer det gå svindlande fort :P

Eller så provar du med tunn kryssfanér. :)

• Gilla
StefaniB
  • Laddar…
StefaniB StefaniB skrev:
Ja den gjorde jag så. (Tog halva vintern..)
Och innerfönstret lamellimmade jag i karmen som mall.
Jag ser nu med stor respekt på alla lunettfönster man ser i vårt land.

• Älska
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
T
Snyggt!
Jag är imponerad att du har gjort både karm och innerfönster. Jag tolkade inledningen som att du "bara" renoverat fönstret och innerfönstret såg jag inte alls först.

• Gilla
StefaniB
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Snyggt!
Jag är imponerad att du har gjort både karm och innerfönster. Jag tolkade inledningen som att du "bara" renoverat fönstret och innerfönstret såg jag inte alls först.
Jag hittade den gamla bågen som behövde mycket fix men som jag tyckte var väldigt fin och som jag ville använda. En del glas (de gröna) är nog väldigt gamla. Men så saknades karm o innerfönster.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Så blev det. Bara tre kvar nu…

• Halvmåneformat fönster i vitmålad trävägg, med utsikt över en gård och grönt landskap utanför.
    Skapa konto
  • Fasad på ett hus med gul panel och rött tak. En vit balkong och fönster med röda karmar syns tydligt.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
T
Det blev ju jättebra! 👍😁

• Gilla
StefaniB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.