Håller på med badrumsrenovering och är i färd med att dra om avloppen.
Till tvättställsavloppet (75 mm) så blir jag lite konfunderad över hur jag ska göra själva uppböjningen ur (trä)bjälklaget upp genom golvet på ett sätt som möter kraven från Säker Vatten.
Jag tolkar kraven så som att röret som kommer upp ur golvet skall vara fixerat samt ha en "slätände" som sticker upp minst 40 mm över tätskikt.

Mitt dilemma är att en vanlig rörböj (eller långböj) med slätände inte kommer att sticka upp 40 mm över tätskikt och om jag sätter en böj med muff uppåt så kommer muffen hamna ovanför spånskivans överkant och jag är osäker på om flytspacklingen ens kommer att täcka den. Om inte så får jag en muff under tätskiktsmanchetten = inte bra. Om flytspacklet täcker så får jag ett topprör som inte går att fästa fast och lätt skulle kunna dras ur flytspacklingen och tätskiktet = inte bra.

Hur löser man det här? Jag kan väl inte vara den första som hamnat i detta?
Jag har letat efter 75-böjar som är mer som en WC-böj d.v.s. med ett ordenligt långt utstick på ena sidan, som dessutom är slätt, men inte hittat nåot. Finns det?

Jag hoppas mina bifoagde skisser beskriver lite bättre vad jag menar:

• Teknisk ritning av röranslutning med måttangivelser: diameter, avstånd och materialangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av rörinstallation genom golvspånskiva, möjlig risk för läckage vid tätning.
    Skapa konto
För tvättställ kan man gå ner till 50mm där det finns böj med lång stos som man sedan kan gå i med 40mm rör upp till tvättstället med hjälp av gummimuff.
Ännu bättre blir det ju om man kan gå upp i väggen med 50 röret och gå igenom där.

EddieHansson
  • Teknisk ritning av en cylinderformad komponent med måttangivelser i millimeter.
    Skapa konto
  • Vit och svart plastkomponent med rött centrum, isolerad på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Grå PVC-rörböj 90 grader, kvinnliga ändar, vvs-installation, vit bakgrund.
    Skapa konto
J Jorak skrev:
För tvättställ kan man gå ner till 50mm där det finns böj med lång stos som man sedan kan gå i med 40mm rör upp till tvättstället med hjälp av gummimuff.
Ännu bättre blir det ju om man kan gå upp i väggen med 50 röret och gå igenom där.
Tack!
Anledningen att jag dragit 75 är att även tvättmaskinen kommer att kopplas in på det här avloppet (ovan golvet) samt att jag tror att det minimerar risken för problem att ha ett grövre avlopp i bjälklaget.
Men jag kanske ska överväga att gå ner till 50 mm? Tacksam för råd och kommentarer angående detta.

Väggen är en yttervägg så jag vill hest inte dra rör i den.

Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.