Jag håller på att montera överskåp och behöver lite tips och trix för djupjusteringen av dom. Mellan överskåpen så sitter det en mellanlist som sticker ut i framkant, vilket gör det svårt att säkerställa att framkanterna ligger i linje med varandra. De lösningar jag ser är att antingen sätta en laser eller snörslå i underkant - men även då känns det klurigt att få de helt i linje med varandra. Finns det bättre/enklare sätt? Kanske jag bara krånglar till det 😅

• Överskåp monterade på vägg med synlig ventilation ovanpå, mellanlist delvis monterad. Verktyg och material i skåpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen så fäster du upp lister på fronterna av dina stommar med dubbelhäftande tejp så du får något som sticker ut längre än dina lister mellan stommarna eller så får du lösa utsticket mellan stommarna senare då du vägt in stommarna

M myrstack skrev:
Antingen så fäster du upp lister på fronterna av dina stommar med dubbelhäftande tejp så du får något som sticker ut längre än dina lister mellan stommarna eller så får du lösa utsticket mellan stommarna senare då du vägt in stommarna
Att jag inte tänkte på det! Givetvis kan jag lösa det med dubbelhäftande tejp. Tack för tipset!

Alternativt, eftersom de har samma djup, så kan jag ju göra en mall som går från bakkant på ena skåpet, ut förbi mellanlisten, till bakkant på det andra. Och som då sticker ut lika långt som mellanlisten, då får jag också enklare att se till så att mellanlistens utstick blir korrekt.

Att väga in stommarna först känns svårare då jag i så fall också behöver ta hänsyn till ett exakt avstånd mellan dom för att få dit mellanlisten - alternativet kanske skulle vara att fälla in och skruva dom i linje med stommarnas framkant först och sedan ta ut dom så mycket dom dom ska ut. Det kanske är det absolut enklaste. Eller om jag har en spillbit att sätta där så länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.