Byggahus.se
Anna_H skrev:
Gäller verkligen alla dessa regler när det uthyrs möblerat en såpass begränsad tid?
Jo är det en uthyrning så gäller lagen. Har för mig att den kallas hyreslagen. Observera att även om kontraktet löper under begränsad tid så måste du som hyresvärd ändå säga upp kontraktet en viss tid innan det går ut, annars förlängs det automatiskt. jag har dock rätt lite kunskap i ämnet, det kan finnas en gräns, vet inte om du ex. måste säga upp ett hyreskontrakt som bara löper på en månad.

Jag tror att under förutsättning att hyresgästerna här har någon form av tillgångar, så har TS rätt skaplig chans att få ut sina pengar. Mellan Sverige och Finland fungerar juridiken nästan som det vore samma land. Har jag hört.
 
Nja, det beror på hur man skriver hyreskontraktet.

Man kan t.ex skriva att hyreskontraktet gäller ex från 1 Dec 2016-31 Jan 2017 och därefter förlängs x mån om ingen uppsägning sker.
Man kan också avtala bort besittningsrätten men då måste hyresnämnden godkänna detta och det blir då i regel gällande en begränsad tid.
 
Besittningsrätt finns inte för hyra av del av privatbostad om det enbart hyrs ut en del/gästhus/rum. Dock är uppsägningstid 3 mån för hyresvärd och 1 för hyresgäst.
 
Så är det Jonathan. I detta fall var det en hel stuga/hus om jag uppfattade det rätt.
Alltså ingen del.

Men kan ändå vara så det inte finns besittningsrätten, men är osäker.
 
Nja, det är väl privatuthyrningslagen som borde vara tillämplig här och då har hyresgästen inget besittningsskydd.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Hallå! Hur går det för er?
 
Inte för det hjälper TS, men att hyra ut privata hus verkar vara förknippat med problem. Jag hade en äldre kvinnlig släkting som hyrde ett hus. Den hyresvärden var tydligen rätt luttrad. Hon fick skriva på ett kontrakt som var rent komiskt, men tydligen var en provkarta på vad hyresvärden råkat ut för genom åren. Det var inte tillåtet med bl.a. fyllefester, att ställa upp skrotbilar på tomten eller öva sig på prickskytte.

Han tog dessutom ett års förskottshyra.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Vi har inte kommit så mycket längre här. Gästerna ringde på torsdag förra veckan och sa att dom var på väg till huset. Dvs dom skulle flytta tillbaka fredag 9e december. Så får vi höra från folk området att dom inte är där. Jag ringer och SMSar som en galning, men får inte svar. Först idag eftermiddag svarar dom på ett nytt nummer. Dom är alltså kvar i Finland, får jag veta. Jag uttrycker att jag är mycket besviken på dom och säger att dom redan är skyldig oss 14.000 + massa pengar i ström (2.500 kw bara i november). Hon säger att hon står upptagen och ska ringa mig om en timme. Givetvis ringer hon inte upp.. Jag skickade i kväll en mail och SMS till alla 3 nummer jag har på dom som är så här:

"Hej igen. Verkligen trist att ni inte ringde upp som avtalat idag. Om inte vi får svar från er idag eller ni betalar hyran ni är skyldig, så måste vi gå via kronofogden i morgon. Med påföljande vräkning."

Som jag förstår det nu, så måste vi kontakta kronofogden, informera socialförvaltningen och så informera gästerna om att dom kan fortsätta att hyra ut mars som avtalet säger om dom nu betalar. Nåt mer vi bör tänka på?

Sjukt irriterande med en sån här prosess just nu känner jag....

Har läst dessa: https://www.kronofogden.se/Vrakning.html , https://www.kronofogden.se/Avhysning.html

På förhand tack!
 
Klassiker tyvärr, känn er blåsta. Ni vet min åsikt, lycka till oavsett hur ni gör. Återkom hur det går.
 
Känner oss blåsta ja, det är det inget tvivel om. Vi prövar bara att hitta den snabbaste och enklaste vägen till att få ut sakerna deras. Dom bor ju inte där längre, så tvivlar vel egentligen på att dom börjar tjafsa om att få flytta tillbaka.

Med så lång tid i Finland, så kan dom ju omöjligt ha jobb i Sverige längre oavsett.

Trist för deras barn som hade börjat skola och allt i stan.
 
Sjukt jobbigt, men glad att du delar med dig.

Vi kommer stå med ett tomt hus inom något år vad det verkar och har tänkt att hyra ut. Det här var en bra ögonöppnare att inte alla är som farbror Melker i Snickargården...

skulle vilja säga "hoppas det löser sig", men full av cynism vet jag att det inte löser _sig_ - *man löser det!*
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Men du har väl en egen nyckel till huset de hyr? Grow some balls, ta och stäng av elen, ta deras pick och pack och lägg fint utanför alt. i deras bil och så är det fixat. Därefter hyr du ut huset till en ny hyresgäst, samtidigt gör du en kreditkontroll och skickar in fakturan till kronofogden. Oftast har sådana hyresgäster betalningsanmärkningar så det brukar inte vara lönt att skicka in ifall det är så.
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Napster skrev:
Men du har väl en egen nyckel till huset de hyr? Grow some balls, ta och stäng av elen, ta deras pick och pack och lägg fint utanför alt. i deras bil och så är det fixat. Därefter hyr du ut huset till en ny hyresgäst, samtidigt gör du en kreditkontroll och skickar in fakturan till kronofogden. Oftast har sådana hyresgäster betalningsanmärkningar så det brukar inte vara lönt att skicka in ifall det är så.
Om det är så att dom har skulder hos Kronis. Varför hyra ut till skuldsatta, utan borgen, det är ju att be om problem. :wow:

Då har man ju inte gjort sin hemläxa som hyresvärd.
 
Napster skrev:
Men du har väl en egen nyckel till huset de hyr? Grow some balls, ta och stäng av elen, ta deras pick och pack och lägg fint utanför alt. i deras bil och så är det fixat. Därefter hyr du ut huset till en ny hyresgäst, samtidigt gör du en kreditkontroll och skickar in fakturan till kronofogden. Oftast har sådana hyresgäster betalningsanmärkningar så det brukar inte vara lönt att skicka in ifall det är så.
Ja, och om hyresgästerna kan sin rätt, så kommer det att sluta med att TS får ge bort sitt hus gratis till hyresgästerna för att täcka skadeståndet, och hotellräkningen från stadshotellet. Och dessutom jobba på att få åklagaren att lägga ner förundersökningen om egenmäktigt förfarande (vilket nog iofs. kommer att ske med viss automatik).
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.