Byggahus.se

Hur gör vi med hyresgäster som inte betalar och försvunnit till utlandet?

1. Hosse
    Medlem Nivå 5
    Vi har hyrt ut vårt sommarställe i sverige i vinter, då vi bor i Norge och inte tänkte andvända det i vinter. Vi blev kontaktad av en trevlig finsk familj på 4. Bägge hade fått jobb på orten, och behövde ett ställe att bo i den aktuella perioden.

Efter mycket om och men, så singerade dom en avtal på hyra i 5 månader, betalade 2500 kr för innevarande månad och flyttade in. Dom blev försenad i inflytten, men betalade ändå dom avtalade 2500 vid inflytt. På kontraktet dom signerat, så står det att dom ska betala varje månad i förskott a kr 7000. Dom flyttade alltså in i slutet av oktober och betalade 2500. Därefter, så kom det inga pengar 1 november. Jag har ringt dom varje vecka och frågat om pengarna för innevarande månad, men dom påstår hela tiden att dom missuppfattat och ska betala i slutet av varje månad. Så, fredag 25e november får jag en SMS om att dom ska till finland över helgen. En vecka senare så märker jag att dom faktisk inte kommit tillbaka än. Så ringer jag dom och till slut får jag tag på dom 1 december. Då är dom fortfarande i Finland tydligen men ska resa tillbaka till sverige dagen efter. Dvs 2 december. Nu ser jag idag att dom inte betalat eller flyttat tillbaka.

Huset står med full värme och till och med med extra ugnar som dom satt in. Det står också en bil som är registrerad på dom på parkeringen. Denna är tydligen avstäld.

Så, till min fråga. Vart börjar vi? Kan jag be nån gå in och sätta ned värmen? Kan vi stända av annat som bredband och TV? Kan vi starta med vräkning? Hur varslar vi skriftligt att vi inte fått betalning när dom är i utlandet? Enda postlådan dom har är vår egen i Sverige.. Dom har en tidsbegränsad kontrakt som sträcker sig ut mars. Finns det nån risk för att dom har rätt att bo där längre än det?

På förhand tack!

• Laddar…
  2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Be någon snäll person/granne byta lås och be att få hyran innan ni sätter in gamla låset. Hårt mot hårt. Ni kommer ångra er om ni är för snälla och nu lär bli blåsta på fler hyror och kanske få ännu större problem. Att gå den juridiska vägen kommer ta för lång tid och inte ge något.

3. Hosse
    Medlem Nivå 5
    @Jonatan79: Just det där är den enklaste saken i världen. Byta kod på dörren, stänga av internet, stänga av ström osv. MEN är inte det straffbart? Det viktigaste för oss är att få dom ut, och lägga detta bakom oss. Hyresintänkerna är en liten sak i denna casen. Det är bostadsbrist i området, så vi får snabbt hyrt det ut igen. Det är bara det att få dom ut utan att göra nåt olagligt.

En annan sak som irriterar mig är att dom ska betala ström utöver hyran på 7000 kr. Nu har dom lämnat huset med full värme + egna el-element. Blir en smaskig strömräkning för november/december kan jag tänka mig...

4. FRS
    Medlem Nivå 2
    Vad för typ utav kontrakt har ni skrivit? Standard (ex från nätet) alt har du själv skrivit ihop ett? Har du inte tagit ut något deposition i samband med tillträdet?

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är bland annat av denna anledningen som man vill ha deposition på minst en månadshyra när avtalet tecknas. En klen tröst nu kanske,men ändå värt att nämna.

Vad står det i ert kontrakt om uppsägning?

Att byta lås för en första försenad hyra kan tyvärr stå dig dyrt i slutänden om den här familjen vet sina rättigheter.

6. O
    Bannad · Nivå 15
    Jag tror inte att du kan göra så mycket, mer än kontakta kronofogden. Byta lås är olagligt.

Börja med att kontakta kronis

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    I vissa fall måste man kliva in i gråzonen och visa vem som bestämmer. Kalla det trasigt lås eller vad som helst. Börja med att gå in och sänka värmen, det är er egendom!

• Laddar…
  8. roland53
    Medlem Nivå 13
    Har hyresgästen eget elabonnemang och avtal med elleverantören?

Om inte, så "säljer" du el och det är inte tillåtet.

Om dom har eget abonnemang så blir väl elen så småningom avstängd pga obetalda fakturor.

När du återtagit stugan kan du låta koppla in elen igen. Men se upp så det inte blir avstängt med risk för frostskador på huset.

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är ingen gråzon, det är kristallklart vad som gäller, man får inte byta lås och man får inte sänka värmen.

Som hyresvärd har man en hel del att rätta sig efter. På gott och ont.

Börja med att kontakta kronofogden som redan tipsats om, men tyvärr är det nog så att det kommer ta ett tag.

Här finns lite information på kronkalles hemsida https://www.kronofogden.se/Vrakning.html

10. Hosse
    Medlem Nivå 5
    Kontraktet är ett standard från Villaägarnas Rikfsförbund 2011. Kändes tryggt, men vad vet jag. Den finns här: https://www.villaagarna.se/Global/D...l/Uthyrning/hyreskontrakt-uthyrning-villa.pdf

Jag orkar inte göra nåt olagligt, och vill egentligen bara ha dom ut, så kanske nån annan får glädje av stället så fort som möjligt. Men ja, @Jonatan79: Sjukt frestande att bara ta ut deras grejor och stänga av. Tror bara inte det är värt det.

Som jag ser det, så kan dom ju omöjligt att nåt att säga första april, så kontraktet oavsett har gått ut? Oavsett om dom betalat eller inte. Stämmer inte det?

Nästa sak är i morgon. Jag har fått mail om att dom stänger strömmen mellan 09.00 - 12.00 pga underhåll. Har jag rätt att gå in i huset då efter det för att kolla att allt är ok? Eller rättare sagt, jag sänder nån som gör det. Jag varslar gästerna på SMS (eftersom dom inte svarar i telefon...) Sänker ned värmen i samma veva, eftersom ingen är där och det är troligen jag som betalar härligheten...

11. H
    Medlem Nivå 4
    Varför vill du att ts ska göra något olagligt ?

12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    När kontraktet gått ut så är det över oavsett, förutsatt att de så flyttar... Men vänta inte tills dess med att kontakta kronofogden.

Ja, du har rätt att gå in i fastigheten för dess underhåll. Hyresgästen ska då informeras och om möjligt ge dig tillträde. Är det akut räcker det att du meddelar att du varit där. Att kolla att värmen fungerar efter ett strömavbrott är ett legitimt skäl, särskilt när hyresgästen inte är där. Att i samband med det kontrollera att termostaterna fungerar som de ska låter helt rimligt ;).

Redigerat 6 dec 2016 19:47
    • Laddar…
  13. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Ibland är det befogat att göra ett övertramp. Jag har varit hyresvärd i flera år och har erfarenhet av liknande "fall". Lovar att det inte hjälper en själv att följa regelboken till 100%. Det slutar med att dom skiter i hyran och förmodligen lyckas bo kvar hela eller stor del av avtalstiden ut för nästan inga pengar. Vissa sätter detta i system. Tog du kreditupplysning på hyresgästerna innan? Det är skillnad om hyresgästerna sköter sig och halkar efter med hyran någon månad, det kan man lösa tillsammans, men här finns det för många tecken på tvärtom tyvärr :(

14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Jag håller med dig Jonatan79 :). Det centrala är att inte ge råd till TS utan att han vet vad han ger sig in på.

15. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Tyvärr tycker jag det finns tecken på att man inte tänker göra rätt för sig:
    - Man betalar inte hyran
    - Man är helt plötsligt utomlands/någonannanstans
    - Man lämnar en avställd bil efter sig (kolla upp den, troligen avst+obes sen 2004 eller nåt, men har ändå använts)
    - Värmen på fullskaft, elräkningen tänker man ändå inte betala

Hela löningen gick väl till Finlandsresan...?
    Strikt enligt lag och paragraf tar det tid att få ut dem.
    Jag vet inte riktigt hur jag hade agerat, men troligen hade låset gått sönder pga nåt inbrottsförsök, ålder och svaghet eller nåt och bytts ut. Ny nyckel kan hämtas, ta med hyran.

Att lämna gamla bilar efter sig verkar vara något signum för skravelharar.

• Laddar…