Byggahus.se
Jag talar alltså om den plåtkrage som ligger på taket, runt skorstenen, under teglet
Detta är långrandigt för jag vill gärna slippa "diskussionssurr", hellre komma till Klarhet.
Anledningen att jag frågar är att jag sett denna plåt ligga uppepå takpappen, utan uppvik. "Regnar det inte in då" undrar man.
Och jag har suttit på taket på två hus och svurit över att denna plåt suttit med farmarskruv som lett in vatten.

Hus ett:
Jag äger ett ärvt fritidshus, byggår 76, 18 grader taklutning, betongtegel, stålskorsten en bra bit från nock. Min onkel var händig flink billig gördetsjälvbyggledare och vi hade uppenbarligen inte tillräckligt med klister, papp och (i hans fall) tålamod.
För 40 år senare är det fuktigt inne, braskaminen ångfräser ur skorstenssvepet inne när jag eldar, En farmarskruv på underbeslaget leder in regnvatten, förvärrat av att en ränndal en bit bort inte heller åldrats bra, och råspont leder vatten långt, i sponten.
En sommarrenovering senare har jag vikt papp upp runt hela underbeslaget och klistrat noga. Följt "trapprincipen" att pappen ovan ska ligga uppepå pappen nedan i fallriktningen. När det inte går, i alla fall klippa 45 graders vinkel så det inte blir "vallar". Ingen tätning mellan underbeslag och skorsten, för skorstenen är rund, beslaget rektangulärt, men utanpå trär man en krage* och på den trär man den svarta plåten vi ser som skorsten.

*) Den kragens utformning borde baske mej ha en egen fråga!

Hus två:
Så köper min bekant ett (fritids)hus, lite äldre, tegelskorsten, nyare betongtegeltak, samma takvinkel. Och det luktar mögel inne.
Det droppar ibland från innertaket i ett rum och fläckar lampor osv. F*n. "Nä det är kondens" säger syskonen.
Så vi klättrar upp, river taktegel runt skorstenen ochh.. jag trampar igenom råsponten. "Well, there you have it".
Röda skorstenskragen är fackmässigt gjord. Klippt exakt jäms med teglet. Infalsad och fastsilikonad i tegelfogen. Den får vi inte loss.
(Men vi hittar plåtklipp från den slängt på undertaket. Det e så man arbetar.)
Under den ligger underbeslaget.
Sicken historia. Proffsigt hopfalsat men av blandad aluminium / zinkad plåt. Det ligger på pappen, farmarskruvat i bakkant. I framkanten är en silikonrand och ovanför den sitter farmarskruv. Ingen tätning på sidorna där ena sidan även är wobblig. Jag tänker mig hur det blir en regnvattensjö under plåten, bakom silikonfogen, som dräneras av skruven in i huset.
Vi får inte loss det beslaget heller, för jag fattar inte förrän i efterhand att underbeslaget är ihopskruvat i bakkanten. Det fina röda vassa kragen skymmer ju allt. "Takarbete" och "självskadebeteende" blir lixom samma sak.
Underbeslaget är aningen större än skorstenen, längs ena sidan är det silikonat mellan beslag och tegel, samt beslag mot papp. Som släppt. Och bara ena sidan som sagt, andra sidan är det för glappt.
Vi lirkar in papp under detta underbeslag och försöker få till uppvik mot skorstenen.
Och lagar rutten spont. Och skruvar fast och täcker horisontella delarna av underbeslaget med papp och klister. Och täcker dessa "¤%#¤¤# farmarskruv.

Men hur skulle vi gjort egentligen?
Jag har googlat, sett takleverantörers anvisningar, och där sitter underbeslag vips på en teckning.
Men en annan leverantör nämner trekantlist och klistra upp takpappen mot teglet.

I denna tråden: "Underlåt till skorsten - varför/varför inte?"
svarade en person att "underbeslag används när man misstänker rörelse mellan undertak och skorsten"
Begripligt, det skulle ju bli drag och veck och sprickor i pappen annars.

Och sen finns det ju dom som oroar sig att pappen smälter eller fattar eld om den ligger intill/på teglet, men den hettan uppstår väl bara vid skorstensbrand, och då är det ju ändå rökt, s.a.s.?

Båda våra hus är enplans. Flervåningshus i trä kan mycket väl wobbla pga vindtryck relativt en stel tegelskorsten, det finns exempel från min tidigare bransch där luftstöt från sprängningsarbete pressat en fasad och där bjälklag avväxlat mot skorstenen fått denna att knäckas. Därför är riktvärdet 500 Pa på fasad vid luftstöt. Eller att folk tar bort mellanväggarna på ett långsmalt hus och förundrar sig över att ytterväggen böjer sej över en dm i västanstormen. Men det är undantag.

Så man borde väl med låga hus kunna ha trekantlist runt skorstenen, vika upp papp 15 cm, och asfaltklistra denna mot teglet? "Lett å legge" som dom kanske säger på Gotland.

Så har vi min granne, med hundraårigt timrat brädklätt "bondhus", normalbrant tak, och ett underbeslag som jag tyckte bara låg uppepå nylagda pappen utan uppvik. "Nä de kommer aldrig å regna in" sa han. Jag ville inte dividera, vi hade ju suttit o ölat ihop.

Så:
Vad är "best practice"?
Kan man höfta och säga att tegelhus, envånings trähus samt trähus i vindskyddat läge kan ha trekantlist?
Och att alla andra bör ha underbeslag?

Hur ska underbeslaget fästas? Farmarskruv genom pappen var ju ett nerköp. Karosseriskruv med lågt kullrigt huvud kanske? Skall det kläs med papp hela vägen på utsidan upp på teglet? Eller bara typ 5 cm upp, så det kvarstår en tunnel ner på innertaket runt skorstenen? Yrsnö och horisontellt regn förekommer ju.

Jag kan rita lite också, om nån vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.