Byggahus.se

Hur mycket behöver man egentligen göra i en krypgrund?

1. S
    Medlem · 1 inlägg

slickwick

Medlem
    Hej på er!

Efter att ha låst så mycket bra saker från medlemmar här tänkte jag det var lika bra att ta steget och registrera sig så man kan ställa egna frågor! :)

I höstas var vår krypgrund snustorr, plast täckte grunden och gjutjärnsrören som visserligen är från 68, men med vissa delar närmast betongsulan bytta vid renovering, var snustorra när man kände på dem. Vi har också en stadig radonsug där nere och det var när jag skulle byta filter på den efter vintern som jag upptäckte vad som hänt där nere.

Råttskit, mycket stillastående vatten både på och under plast och vatten som troligen kommit utifrån då det under ett av stuprören saknas en hel del makadam/sten. Det luktar även avlopp - men det tror jag är vatten och råttskit...

Jag har varit i kontakt med Anticimex, kommunen och fuktskadefirmor och behöver lite råd om vad som egentligen är rimligt att göra när krypgrunden egentligen alltid mått rätt bra? Vi har bott i huset i drygt ett år och besiktningsprotokollet är mycket positiv till just denna krypgrund, även om besiktningsmannen så klart nämnde att det så klart alltid är en riskkonstruktion. Krypgrunden är rätt hög, 150cm kanske och det ligger en betongsula i taket så inget golvmaterial nuddar egentligen grunden så jag tror inte huset tagit någon skada även om vattnet kanske varit där sen i december/januari. Halva grunden kommer man dock inte åt, men där lutar det och är mest berg och finns inga rör så är väl egentligen meningslöst att vara inne där och peta. Eller?

Det jag så klart vill/gjort/ska göra är att täta vid stupröret, täta inifrån där råttorna eventuellt byggt gångar, lägga nya bättre (sån där vit?) plats istället efter sanering av råttfesten...

Men alla firmor kommer så klart vilja sälja sina avfuktare och liknande vilket ju är den största kostnaden för mig och säkert vinsten för dem... att mäta fukten där nere är rätt menigslsöst just nu eftersom det säkert är iaf 30-40 L vatten i två pölar. En offert på att installera en bra avfuktare, sanera och lägga ny plast samt täta var på 50tkr. Är det ett rimligt pris tycker ni?

Det lockar en hel del att punga ut 50tkr och se till att krypgrunden, iaf den del man kommer åt då, aldrig utsätts för detta igen så att jag glatt bara mäter fukt och byter filer på radonsugen fyra gånger per år och aldrig behöver vara där nere mer än så..

Hur hade ni tänkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.