Hej
Mitt garage har en smörjgrop som tar in vatten
Vatten verkar nästan stiga upp ’underifrån’
Huset står på en bergssluttning och dränering finns
Eftersom det finns en till smörjgrop i verkstaden vill jag inte ha kvar den i garaget
Men jag är osäkert på hur jag fyller ut den pga vattenläckaget
Vore tacksam för råd

• Smörjgrop i garage med vattensamling på botten, visar tydliga tecken på vattenläckage underifrån i en betongmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl bara att tippa i valfria fyllnadsmassor? Vattnet är grundvatten och det kommer inte att stiga högre bara för att gropen fylls igen.

• Gilla
Sol65x
  • Laddar…
Hur högt kommer vattnet som högst utan att du öser/pumpar ut något?

Z z_bumbi skrev:
Hur högt kommer vattnet som högst utan att du öser/pumpar ut något?
Jag kan inte svara säkert på det, har knappt haft den öppen , när det har vart som värst har ingen del av botten synts

S Sol65x skrev:
Jag kan inte svara säkert på det, har knappt haft den öppen , när det har vart som värst har ingen del av botten synts
Jaså. Inte mer. Då skulle jag först fyllt med sten av någon sort som inte suger åt sig vatten. Sedan med vad du vill.

Lite svårt att se hur stort det är, men är det där verkligen en smörjgrop?
I en smörjgrop kan man stå och t.ex. byta olja på bilen medan den står på hjulen.
Jag tycker att det mer ser ut som en rackarns rejäl golvbrunn?

Hur som helst, ville jag bli av med den skulle jag fylla upp med 4-8 eller liknande lättöst material som är någorlunda lätt att "packa", avsluta med en frigolitskiva eller liknande följt av 5-7cm betong.
På så sätt går det att återställa om det skulle vara nödvändigt.
Det kan vara bra att täppa till anslutningen till dräneringen med något som släpper genom vatten men inte grus, för att förhindra att det kommer ner skit i dräneringen.

Det kan också vara så att den här brunnen, eller vad det är, är tänkt att fungera som spol...anslutning? Alltså, att man kan stoppa ner en spolslang här för att rensa. I sådana fall kan det vara bra att dra upp ett rör för fortsatt ha den möjligheten.

• Gilla
Sol65x och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Smörjgrop för trampbilar?

Intet Intet skrev:
Jaså. Inte mer. Då skulle jag först fyllt med sten av någon sort som inte suger åt sig vatten. Sedan med vad du vill.
Tack!

Lostmoose Lostmoose skrev:
Lite svårt att se hur stort det är, men är det där verkligen en smörjgrop?
I en smörjgrop kan man stå och t.ex. byta olja på bilen medan den står på hjulen.
Jag tycker att det mer ser ut som en rackarns rejäl golvbrunn?

Hur som helst, ville jag bli av med den skulle jag fylla upp med 4-8 eller liknande lättöst material som är någorlunda lätt att "packa", avsluta med en frigolitskiva eller liknande följt av 5-7cm betong.
På så sätt går det att återställa om det skulle vara nödvändigt.
Det kan vara bra att täppa till anslutningen till dräneringen med något som släpper genom vatten men inte grus, för att förhindra att det kommer ner skit i dräneringen.

Det kan också vara så att den här brunnen, eller vad det är, är tänkt att fungera som spol...anslutning? Alltså, att man kan stoppa ner en spolslang här för att rensa. I sådana fall kan det vara bra att dra upp ett rör för fortsatt ha den möjligheten.
När man gräver ur sanden börjar det lukta smörjolja så den verkar varit djupare
Bra tips, det ska vi göra

RoTe RoTe skrev:
Smörjgrop för trampbilar?
För små korta personer

Hej
Äldre hus byggda i en sluttning bestående av berg har som regel någon form av "smörjgrop" för att klara vattenavringen mellan hus/berg innan anslutning till ordinarie dagavlopp.
I min kommer vattnet in dels genom ett rör dels i vinkel mellan golv och vägg i gropen. Det sker vid kraftigt regnväder. Räddningstjänsten/ brandkåren var här och länspumpade gropen när vi hade problem med fjärrvärmekulverten som passerar igenom garaget. Då uppdagades att gropen hade ett standard avlopp som var helt igensatt efter 30 år. I dag har jag kontroll på in- o utflödet och använder gropen (L6m B1m) till förvaring av saker och rep utav bilar. Djupet varierar från 0.9 - 1.2 m.
En tanke som vi har haft är att gjuta igen gropen men med en tydlig funktion o syfte ska den vara kvar.

• Garage med smörjgrop, två rör i väggen, galler på marken, brandsläckare och stege synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
K Kenmar03 skrev:
Hej
Äldre hus byggda i en sluttning bestående av berg har som regel någon form av "smörjgrop" för att klara vattenavringen mellan hus/berg innan anslutning till ordinarie dagavlopp.
I min kommer vattnet in dels genom ett rör dels i vinkel mellan golv och vägg i gropen. Det sker vid kraftigt regnväder. Räddningstjänsten/ brandkåren var här och länspumpade gropen när vi hade problem med fjärrvärmekulverten som passerar igenom garaget. Då uppdagades att gropen hade ett standard avlopp som var helt igensatt efter 30 år. I dag har jag kontroll på in- o utflödet och använder gropen (L6m B1m) till förvaring av saker och rep utav bilar. Djupet varierar från 0.9 - 1.2 m.
En tanke som vi har haft är att gjuta igen gropen men med en tydlig funktion o syfte ska den vara kvar.
Tack! Tror du att det skulle gå att ansluta den till dräneringen genom utloppet i lägsta delen ? ( verkar inte rinna ut då bra här heller ) hur gjorde du för att få utflöde att fungera ? Står det vatten i din nu när du har koll på inflöde och utflöde?

Bästa svaret

K Kenmar03 skrev:
Hej
Den igensatta avloppsbrunnen (gropens lägsta punkt) fick några timmars omvårdnad med några olika rensningsverktyg inklusive vattenslag. Använde mig av både kallt och hett vatten. Rengöringsmedel använde jag gulsåpa och Yes diskmedel. Avstod från metoden med högtryck med anledning av rörens ålder. En befintlig avloppsbrun är ansluten till det kommunala nätet så det gäller att hålla den ren från smuts. Vid kraftigt regn kan vattennivån stiga ca 30 centimeter dvs 0,18 kubikmeter. Med en ren golvbrunn rinner vattnet bort på några timmar. Antal tillfällen då vatten kommer in i gropen har minskat sedan inflytt. Det kan bero på byte av husdränering med tilläggsisolering. Då passade jag på att lägga en dräneringsslag mot berget 10 m från hus/garage.
Anslutning till kommunens nät sker vid gatan men med en lång uppfart till garaget så tog det tid innan avloppet var rensat och klart.
Kolla byggnadsnämnden arkiv. Där ska du kunna hämta kopior på ritningar då ditt hus byggdes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.