Hej!
Är det någon som kan hjälpa mig lista ut var jag fyller på med vatten i systemet? Jag har lite väl lågt tryck på den röda behållaren, typ 0.6 bar. Tänker att jag ska upp till 1 bar kanske. Behöver få upp trycket i elementen då jag avluftar dem.
Tacksam för svar!
Är det någon som kan hjälpa mig lista ut var jag fyller på med vatten i systemet? Jag har lite väl lågt tryck på den röda behållaren, typ 0.6 bar. Tänker att jag ska upp till 1 bar kanske. Behöver få upp trycket i elementen då jag avluftar dem.
Tacksam för svar!
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 243 inlägg
Bild 2 är reglering och avstängning av VV, så den kan du glömma. Du ska följa rören som är för värmen och på något ställe kan det finnas en kran/ventil med påfyllningstext på, eller en kran/ventil som är i närheten av tanken. I båda fallen så är det rörret koppla till KV med säkerhet.
Vilken värmekälla har du, ved eller VP. Om tempen stiger till ca 70 C och uppåt, så kommer trycket att öka.
Nu har du 0,6 bar och det är starttrycket i en anläggning när det fylls upp första gången, sen fylls det på till ca 0,9 - 1,1 bar.
EDIT som sägs i förgående svar, så är det den blå ventilen nertill som fylls med. Öppna den bara med pyspunka när du fyller och ha koll på manomtern, stoppa vid max 1,1 bar.
Vilken värmekälla har du, ved eller VP. Om tempen stiger till ca 70 C och uppåt, så kommer trycket att öka.
Nu har du 0,6 bar och det är starttrycket i en anläggning när det fylls upp första gången, sen fylls det på till ca 0,9 - 1,1 bar.
EDIT som sägs i förgående svar, så är det den blå ventilen nertill som fylls med. Öppna den bara med pyspunka när du fyller och ha koll på manomtern, stoppa vid max 1,1 bar.
Ja, den går in i acktanken. Huvudledningen med kallvatten verkar dela sig och gå in både längst ned i tanken (gissar på att det är till duschvatten etc), och sedan en avstickare lite högre upp, med den blå ventilen. Det är väl den som går till värmeslingorna då gissar jag på. Låter rimligt att det är den som bör skruvas på i så fall.13th Marine skrev:
Tack. Jag testar!J jonaserik skrev:Bild 2 är reglering och avstängning av VV, så den kan du glömma. Du ska följa rören som är för värmen och på något ställe kan det finnas en kran/ventil med påfyllningstext på, eller en kran/ventil som är i närheten av tanken. I båda fallen så är det rörret koppla till KV med säkerhet.
Har du en polygrip. Ta den och vrid ( medsols ) ytterst lite på den röda hatten ( säkerhetsventil ) vid kärlet, det står luft i röret. Trycket kan sjunka lite men fyll inte på mer just nu.J Juliusvm skrev:
Vrider du mycket, kommer den att hoppa över sina steg invändigt och spruta vatten rätt bra i röret ner.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden