Byggahus.se
pdov
Funderar på hur det fungerar med flera effektvakter samtidigt. Har en Nibe värmepump med strömkännare kopplade på inkommande ledningar, enligt manualen ska det vara gjort såhär:
Svensk text om elektriska installationer, schematiska diagram; värmepumpsanslutning, strömavbrottsskydd, säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag beställt en laddbox Defa Power med tillhörande lastbalanserare Defa Balancer.
Som jag förstått det så jobbar även den med strömkännare på liknade sätt som värmepumpen.

Förstår att elektrikern löser detta när han installerar laddboxen men jag är intresserad av hur det fungerar så någon kunnig får gärna förklara hur dessa två effektvakter fungerar tillsammans. Blir det inte problem när de sitter på samma ledningar in i huset? Vilken effektvakt kommer gå in först och kan/behöver man styra det på något sätt?
 
Det funkar i praktiken. Du får en större förbrukare påkopplad och det är inte säkert att de är så snabba man önskar.

Min Nibe är inte den snabbaste på att stega ner och på 16A är det ofta 20-22A korta stunder innan den stegar ner till 16-17A.
Dock funkar det för det skjuter inga huvudsäkringar och diazedsäkringar håller ju för lasten längre.

Men ju mer laster du lägger på riskerar ju ändå en peak som räcker att skjuta säkringar.

Dock skulle jag i vardagen ha ställt så att värmepumpen schemaläggs ihop med elbilen så att pumpen pausar ev tillägg nån timme på natten och bilen laddar högre.
 
Den effektvakt som är snabbast är den som drar ner förbrukningen.
Sålänge som du inte behöver maxa båda under hela dygnet så löser det sig ändå.
Man kan också sätta den efter varandra och då får den ena prioritet över den andra..

Jag hade lagt bilen på schema till natten
 
O
pdov pdov skrev:
Funderar på hur det fungerar med flera effektvakter samtidigt.
Jag funderade på samma sak. Byggde då en liten krets som låtsades vara en strömtrafo men styrdes från en mikrocontroller. Tanken var att låta den ersätta strömtrafos från både pannan och laddaren, och sen låta microcontrollern vara den som mätte den faktiska belastningen med ett par strömtrafos. Det vill säga att den har koll på dels vad pannan, laddaren och hushållet faktiskt drar samt bvestämmer vad pannan respektive laddaren mäter. Med den informationen tänkte jag att går det att styra fritt och prioritera hur man vill. Jag tröttnade dock halvvägs och kopplade in allt som det är tänkt helt oberoende av varandra. Huvudsäkringen har bara överlastats 1-2 gånger på lika många år. Så tveksamt om det är värt besväret att göra klart projektet, även om det var en rolig idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.