Hej! Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet där det ligger en ledlist inbyggd i klinkergolvet i hallen med den tillhörande nätaggregatet till vänster. Denna är för stark så hade velat dimra ner den och köpte dimmern till höger på bilden. När jag skruvar på dimmern går den ändå på max direkt. Vad gör jag för fel och hur kan jag lösa det?

Kan inte byta nätaggregatet eftersom det går igenom väggen, men jag hade kunnat byta ut ledlisten.

Tacksam för svar!
 
  • Två elektriska adapters med säkerhetscertifieringar på ett träbord. LED-drivare och dimbar LED-konverterare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kristian.F Kristian.F skrev:
Hej! Jag har precis flyttat in i en ny lägenhet där det ligger en ledlist inbyggd i klinkergolvet i hallen med den tillhörande nätaggregatet till vänster. Denna är för stark så hade velat dimra ner den och köpte dimmern till höger på bilden. När jag skruvar på dimmern går den ändå på max direkt. Vad gör jag för fel och hur kan jag lösa det?

Kan inte byta nätaggregatet eftersom det går igenom väggen, men jag hade kunnat byta ut ledlisten.

Tacksam för svar!
Om ledlisten ät dimmbar så behöver den dimmras efter nätaggregatet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för svar! Ja, det va det jag testade. Det går fortfarande inte att dimma tyvärr. Kan man se på själva listen om den är dimbar?
 
Tommty
Kristian.F Kristian.F skrev:
Tack för svar! Ja, det va det jag testade. Det går fortfarande inte att dimma tyvärr. Kan man se på själva listen om den är dimbar?
Nej det var inte det du testade. Du testade att sätta i dimmern först i vägguttaget och sedan koppla in transformatorn i dimmern.

alltså testade du före nätaggregatet/transformatorn.

Du behöver dimmra efter.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
tommib
Om LED-listen inte har någon egen elektronik (troligen inte) så ska du ha en PWM-dimmer eftersom listen är av konstantspänningstyp.
 
Listen är garanterat dimbar. Men nätdelen gör vad den kan för att ge ut specad spänning oavsett vad den får in. En dimmer innan den fungerar inte.
Listen kan antingen dimmas genom att pulsas (PWM) eller att spänningen sänks. En resistor i serie skulle tex fungera.
 
Tack för svaren! Det gick alldeles utmärkt med att sätta en dimmer efter aggregatet!
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Listen är garanterat dimbar. Men nätdelen gör vad den kan för att ge ut specad spänning oavsett vad den får in. En dimmer innan den fungerar inte.
Listen kan antingen dimmas genom att pulsas (PWM) eller att spänningen sänks. En resistor i serie skulle tex fungera.
Tekniskt korrekt, men det blir ofta väldigt bökigt p.g.a. att resistorn behöver ha hög effekttålighet och att exakt värde på den för önskad ljusstyrka är knepigt att räkna ut på förhand.

I praktiken är det bara PWM som bör användas.
 
  • Gilla
tomasfr och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.