Jag har ett mindre hyreshus med 3 lägenheter i, varje lgh har egen elmätare med eget abonnemang sen finns det även ett abb för själva huset (belysning i trapphus, panna, tvättstuga osv)

Inkommande el är säkrat till 20A, varje lgh har väl 16A och så även själva huset (tror jag)
Betalar jag då för 20A huvudsäkring eller 16A?
Kan jag säkra upp där utan extra kostnadq, händer 1ggr/år att en huvudsäkring går (inkommande har varit säkrat till ca 160A då det varit en industri där)

Ja jag kan så klart ringa min nätägare, men inte just nu :)
 
A
Säkringen som bestämmer tariffen är mätarsäkringen.

Före era fyra mätare, på inkommande matning till fastigheten, finns servissäkringarna. Dessa är oftast dimensionerade enbart för kortslutningsskydd och för överströmsskydd av kabeln mellan servissäkringarna och mätarsäkringarna
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok så då är det servissäkringarna som är för klena idag alltså.
Då ska jag kolla med mitt nätbolag om vi kan gå upp i storlek.
Det är alltid en sån säkring som går, tror aldrig att en mätarsäkring har gått
 
Var sitter säkringen på 20A?
 
Ja den sitter på inkommande
 
A
Blir hela fastigheten strömlös om du skruvar ur 20A-säkringarna?

Känns väldigt klent med 3x20A för en fastighet med tre lägenheter och gemensam tvättstuga. Så det är inte konstigt att servissäkringarna ibland går.
 
nino nino skrev:
Jag har ett mindre hyreshus med 3 lägenheter i, varje lgh har egen elmätare med eget abonnemang sen finns det även ett abb för själva huset (belysning i trapphus, panna, tvättstuga osv)

Inkommande el är säkrat till 20A, varje lgh har väl 16A och så även själva huset (tror jag)
Betalar jag då för 20A huvudsäkring eller 16A?
Kan jag säkra upp där utan extra kostnadq, händer 1ggr/år att en huvudsäkring går (inkommande har varit säkrat till ca 160A då det varit en industri där)

Ja jag kan så klart ringa min nätägare, men inte just nu :)
Du har nog missuppfattat något där. Som Emil skriver och om det finns fyra abonnemang bör det finnas servissäkring där det fördelas till de olika mätarna. Och att de skulle vara 20 A är i så fall mycket klent och något du enkelt bör kunna få rätt på utan problem.

Har du några bilder på hur det ser ut där säkringarna sitter är det lättare att svara.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Kommer in en grov kabel säkert 50-70mm i diameter, den går till en brytare modell stor, sen går det vidare till säkringarna som är knivsäkringar och sen in I ytterligare en "låda" där det delas upp till de 4a mätarna.
Fjärrvärme så ingen större belastning
 
Men är det separata abonnemang, eller ett abonnemang och undermätare?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Men är det separata abonnemang, eller ett abonnemang och undermätare?
Det är väl separata abonnemang tror jag, hyresgästerna får egna räkningar
 
Det låter dom at ni har egna abonnemang och då är det din 16A säkring du betalar för.
 
Eller är det du som är fastighetsägare och i så fall har 20A abonnemanget?

När säkringen går, slår det ut elen till flera lägenheter eller bara trapphus och tvättstuga?

Om det är det senare kanske du ska se över effektbehovet för maskinparken i tvättstugan. Är det 1-fas maskiner kan det vara värt att titta på att balansera om dem mellan faserna.
 
Jag är fastighetsägare ja.
Har inte riktigt koll på om jag har 16 eller 20 just nu.

Går en säkring där så påverkar det alla lägenheter.
Nu är det nog 2 år sen den gick sist
 
Och servisesäkringen påverkar ju inte kostnaden så den kan du ju få höjt utan att det svider i plånboken. Det enda är att en behörig ska meddela nätägaren om höjningen och kolla om det är ok att höja den. Sedan kan det ju vara så att du redan får ha större servissäkring, för 20 A servis för 4 lägenheter låter mystiskt lite.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tja bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för 30 år sedan hade 7 serviser på 85A vardera till 800 lgh. Och det var ojämnt fördelat. Vi hade 5 relativt lika byggnader. Men två av dem hade kvartersgräns igenom byggnaderna. Det var en servis per kvarter. Den ”värsta” byggnaden hade drygt 150 lgh på 85A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.