Jag är lite förbryllad kring faktureringsrutinerna i byggbranschen.

Situationen är som följer. I slutet av februari 2024, alltså för över ett och ett halvt år sedan, upptäcker vi en vattenskada i vårt badrum och intilliggande toalett. Försäkringen täcker, vår kostnad är ungefär 80 000 kr.

Jobbet påbörjades en månad senare. Det har tagit fruktansvärt lång tid i mitt tycke, jobbet blev klart först på försommaren 2025, över ett år sedan det påbörjades.

Jag har varit på entreprenören upprepade gånger både innan och efter semestern. Jag vill inte bråka, jag vill bara få en faktura som jag kan betala. Jag hörde av mig till försäkringsbolaget som säger att dom ju inte betalar ut några pengar förrän jag också får en faktura. Engagemanget kring att faktiskt få betalt verkar vara, om möjligt, mindre än noll. Dessutom är det ju ett flertal underentreprenörer som varit här och sprungit - elektriker, vvsare och plattsättare. Har dom fått betalt för sin tid av huvudentreprenören redan? Är det så här det går till, att projekt inte faktureras på flera år?
 
Nu behöver det inte vara så här. Men i många fall beror sådant på en förestående planerad konkurs. De lägger alla kostnader i den kommand konkursen. Kör vidaree med nytt org. nummer men gamla namnet, och får intäkterna till det nya bolaget. I många fall behöver de dra ut på tiden för att pengar som de ev. har tagit ut från sitt bolag kan återkrävas av konkursförvaltaren om uttagen skett nära inpå konkursen.
 
H hempularen skrev:
Nu behöver det inte vara så här. Men i många fall beror sådant på en förestående planerad konkurs. De lägger alla kostnader i den kommand konkursen. Kör vidaree med nytt org. nummer men gamla namnet, och får intäkterna till det nya bolaget. I många fall behöver de dra ut på tiden för att pengar som de ev. har tagit ut från sitt bolag kan återkrävas av konkursförvaltaren om uttagen skett nära inpå konkursen.
Så kan det nog vara i vissa fall, detta är dock ett relativt stort bolag som omsätter över 100 miljoner, har femtio-sextio anställda och ungefär 8 miljoner i vinst i snitt varje år de senaste fem åren. Så jag tror inte att det är konkurs på tapeten för dessa herrar i närtid. De ingår också i en ganska stor bolagsgrupp som det tycks gå bra för. Jag är bara förvirrad, aldrig någonsin kämpat så här för att få ge någon annan pengar tidigare.
 
Fast om dom fakturerar från ett "nytt" bolag så behöver man ju inte betala fakturan.Man har ju inget avtal med den firman.
 
  • Gilla
ClaesGöran Johansson och 5 till
  • Laddar…
M MikeOz skrev:
Fast om dom fakturerar från ett "nytt" bolag så behöver man ju inte betala fakturan.Man har ju inget avtal med den firman.
Nej men hur många upptäcker det? Allt samma, utom organisationsnumret.
 
  • Gilla
ClaesGöran Johansson
  • Laddar…
Det finns ju en annan tänkbar förklaring. Att firman själva tycker att de har klantat till det så mycket med den långa tiden, att de väljer att "glömma fakturan". Jag har varit med om det (tror jag) för rätt många år sedan. Vår snickare fick problem, hans "vanliga" plåtslagare var sjuk, och det tog ett bra tag innan han fick tag i en annan som dels hade rätt betyg från snickarens bekanta hantverkare, dels som hade tid.

Nåväl denna välrenomerade plåtslagare kom dit och tittade på jobbet, det var ett par ränndalar till en tillbyggnad och en ventilationshuv. Sedan kom rvå uppenbara lärlingar eller praktikanter och höll på i två veckor, allt blev fel och snett och fick göras om 2 - 3 ggr. Jag fasade inför fakturan, tänkte aldrig att jag betala för två veckors arbete här, jag gick och förberedde mig mentalt på argumentationen. Och så var det ett sista fel på vent huven, skratretade fel. men pratikanterna kom aldrig dit, jag fick försena nedmontering av byggnadsställning till (trodde jag) avsevärd extra hyreskostnad. Till slut kom den "riktige" plåtslagaren själv och fixade felet.

Och det kom aldrig någon faktura. Jag gissar att han skämdes över resultatet. Jag brukar annars själv jaga och begära att få faktura när det dragit ut, men den här gången var jag bara glad över att slippa bråka om den. Den försenade ställningsdemonteringen löste sig så att ställningsfirman istället för att debitera extra bad om ursäkt för att de inte demonterade den i tid...
 
Redigerat:
  • Gilla
ClaesGöran Johansson och 1 till
  • Laddar…
R Roundish skrev:
Jag har varit på entreprenören upprepade gånger både innan och efter semestern. Jag vill inte bråka, jag vill bara få en faktura som jag kan betala. Jag hörde av mig till försäkringsbolaget som säger att dom ju inte betalar ut några pengar förrän jag också får en faktura. Engagemanget kring att faktiskt få betalt verkar vara, om möjligt, mindre än noll. Dessutom är det ju ett flertal underentreprenörer som varit här och sprungit - elektriker, vvsare och plattsättare. Har dom fått betalt för sin tid av huvudentreprenören redan? Är det så här det går till, att projekt inte faktureras på flera år?
Förstår ditt dilemma .-). Vi har samma sak gällande vår rörmokare, har renoverat vårat hus under några år så han har varit där ett par ggr, fakturan kan komma 2år efteråt hahahaha. Nu är jag på honom o tjatar varje gång han varit hos oss så nu har han blivit lite bättre :-). Bättre för oss också som kan räkna av pengarna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.