6 073 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hur förbereda eldragningen?
Ett inlägg som provocerar mig lite ...O orienterarn skrev:
Det räcker inte med kunskap. Utan att omfattas av en elfirmas egenkontrollprogram eller ha en egen auktorisation så får man inte alls ...
Men nu var det inte det som provocerade mig, utan bara att skriva ett sånt där "slå på fingrarna-inlägg", helt utan något annat som bidrar till tråden, utan t.o.m en anings felaktigt ...
Så, då tänkte jag hjälpa TS.
Först och främst kan jag hålla med andra om att det allra lämpligaste vore om din elektriker ville ha typ 1-2 timmes genomgång med dig, visa på lite hur du ska göra, och var du ska dra, kanske lämpa över lite material åt dig.
Men annars...
Ska du dra själv så måste du börja med att tänka i "grupper".
Vilken säkring, eller säkringsgrupp, ska ombesörja vad?
Är det enda objekt, så dras det bara en flexslang (eller VP-rör) direkt mellan platsen för elcentralen och dosan eller rörutloppet för objektet ifråga. T.ex. en diskmaskin, spis.
Är det flera objekt, typiskt för belysning och uttag i ett eller flera rum, så drar man matningen lämpligtvis till närmaste takdosa, och från denna ner till uttag och annat i rummet ifråga. Är det flera uttag är det ofta lämpligast att gå vågrätt mellan dessa, istället för ett rör mellan varje dosa för VU och upp till takdosan. Mycket för att det blir ett helvete att få plats med alla kopplingar och ledningar i dosan sen.
Sen går man mellan takdosorna i olika rum, dvs till nästa rum.
Ibland finns det inte någon takdosa (t.ex. badrum är inte så ovanligt att bara ha rörutlopp i taket), och då kan man ev köra med att dela upp i en apparatdosa, men det är ofta lite dåligt, så ibland får det bli en kopplingsdosa på en vägg istället, eller möjligen nyttja takdosan i rummet närmast.
T.ex om man har en hall med anslutande badrum, så kan det dras från takdosan i hallen ett VP till dosan för strömbrytare och sen rör till taket i badrummet och ett annat VP-rör till ev vägguttag.
Man kan göra på en del olika vis, men som elektriker får man med tiden en viss erfarenhet över hur det typ normalt ser ut och vad man kan göra utan att det kommer bereda någon framtida elektriker svåra problem att lista ut det hela.
En kopplingsdosa på vägg brukar man sätta ca 20-30 under tak.
Vägguttag sätter jag normalt på 200mm öfg, och strömbrytare på 1000mm öfg. Om inte kunden har några andra önskemål, eller om det är i en befintlig bostad, ty då följer de höjder som är de befintliga.
Sen finns det en massa mått här och där att följa, ibland standard, ibland bör man ha koll på vilka produkter som ska installeras.
Ladda ner elboken här
http://www.elko.se/support/downloads/
Så återfinner du lite om mått och höjder någonstans närmare slutet i den skriften.
Rolle85, du får nog ställa lite mer specifika frågor allteftersom.
Det går liksom inte att ställa frågan:
"Hur drar jag ett elsystem i ett hus?"
och sen förvänta sig att någon skriver en bok på 2000 sidor åt dig som svar ...
Det går liksom inte att ställa frågan:
"Hur drar jag ett elsystem i ett hus?"
och sen förvänta sig att någon skriver en bok på 2000 sidor åt dig som svar ...
Klicka här för att svara