Har fråga om fogning av fasat kakel. Jag har läst några äldre trådar i ämnet i detta forum, utan att svar på det jag söker finns med.
Nu har jag kaklat två av fyra väggar med fasat vitt kakel. Den ena väggen har jag även fogat med vit fogmassa. Problemet är när jag drar fogmassan diagonalt över kaklet samlas det mesta av massan i de ”diken” som omger fogarna, d.v.s. i fasningen. Tror att det mesta av fogmassan sedan tvättas bort. Det är inte bara slöseriet, utan arbetet med att göra rent i, inte bara fogarna, utan även det överflödiga som finns i ”diken”. Det var för mig, oerhört tröttande arbete.
Funderade därför om jag kan hitta en tom tub till en fog- eller limpspruta. Därigenom fokusera att enbart få fogmassan till fogarna. Hittade en tråd om liknande fråga, men gav inte så mycket klarhet till mig.
I en annan tråd ställde någon fråga om huruvida en vanlig fogskrapa ska användas vid fogning av fasat kakel. Inte heller denna fråga gav det svar jag behöver.
Är det någon som kan ge mig råd om tillvägagångssätt hur fasat kakel fogas på bästa sätt, så är jag tacksam.