Byggahus.se
Hej alla!
Renoverar hellre än bra, men nu är det kanske liter klurigt?
1. Grundfråga: Går det att förlänga reglar ovan dörren utan stöd under ??

Dörren till badrummet skall bytas till en bredare (M8 heter det visst). Idag ca 500 mm bara.
Badrummet angränsar till sovrummet med bredare dörr.

Reglarna ovan dörr, får jag till 70 mm djupa, (rejäla doningar).
2. Är taket så tungt ?
(Gjutet betong-golv med armering skall finnas , ca 80 mm tjockt ovan källaren)

De stående planken är spontade. För att få plats med ny dörrkarm, behövs att ta bort regel 1+2.
3. Något liknande urtag i regel 3 måste väl göras då?

4. Hur stöttar jag upp taket under tiden som ingreppet sker ?
5. Var sätter jag under stöttan (så ingreppet kan ske) ?

Även svar på del av frågorna uppskattas
 
  • Svartvit planritning av bostad med tre sovrum, badrum, kök, vardagsrum och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, träpaneler på vägg, målningar, anteckningar, dörröppning, byggmaterial i förgrunden, oavslutade arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita dörrar i en vägg, en öppen och en stängd, med metallhandtag och ljust rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Frågan är väl om det är en bärande vägg och hur takstolarna ser ut? Ligger det en takstol precis ovanför dörren?
Att det finns ett betongbjälklag som innerväggarna står på är ju bra och då bör du ju kunna jacka ur i planka 3 på bilden för att lägga en ny bärande regel ovanför dörren.
Hur långt till "vänster på bilden fortsätter de tvärgående bitarna? Det ser ut som om det finns mer plankvägg till vänster om dörren så på något vis behöver du staga upp de liggande bitarna som du kapar.

Jag skulle tro att det liggande virket gjort med samma som man byggt andra väggar med (det stående) och det var väl inte ovanligt att man använde 2 1/2-3 tums virke till det.

Om det finns en takstol precis ovanför dörren gissar jag att du behöver stötta den under tiden du öppnar upp och sätter nytt stöd under och då kanske det är möjligt att sätta en stötta just under takstolen på ena eller andra sidan av dörrhålet.
Det kanske finns en övervåning och då är det bjälklaget som behöver stöttas. Är det ingen övervåning utan vind och du kommer åt takstolarna där kanske du kan sätta ett lyft på den takstolen tillfälligt istället?
 
Tack för all info. I detta nu vet bara att det är vind ovan. Takstolar har 90 cc avstånd.
 
T
Om det är så tätt mellan takstolarna är det osannolikt att ingen takstol ligger över någon del av dörrhållet och då kan det vara bra att stötta upp den under ombyggnaden. Det kan ju som sagt göras uppifrån genom att bygga något som vilar på takstolarna intill och ett spännband som lyfter den man ska jobba under.
Sen är det fortfarande en fråga om väggen är bärande för att veta hur starkt du behöver bygga den nya väggdelen ovanför dörren.
 
Bra tips om takstolarna. Försvårande är att det ligger 45 cm lösull på vinden. Hmm
Jag tror också att planläggning fortsätter till vänster. Skall utredas.

Om jag inte kan stadga upp stolen uppifrån, återstår stämp?

Var kan man placera den, och hur för att kunna göra ingreppen?
 
Stämp kan du placera där dörröppning är idag, gärna mer till höger i bilden. Ta bort karmen och sätt stämp sen.
 
T
J Johan456 skrev:
Stämp kan du placera där dörröppning är idag, gärna mer till höger i bilden. Ta bort karmen och sätt stämp sen.
Blir ju svårt att sätta stämp i dörrhålet om man ska ta bort det som är över och ersätta, eller är det något jag missförstår?
 
T
S Småfixren skrev:
Bra tips om takstolarna. Försvårande är att det ligger 45 cm lösull på vinden. Hmm
Jag tror också att planläggning fortsätter till vänster. Skall utredas.

Om jag inte kan stadga upp stolen uppifrån, återstår stämp?

Var kan man placera den, och hur för att kunna göra ingreppen?
Haha - jag förstår att det inte är så kul att gräva i lösullen... fick göra det när jag hade ett ventilationsrör som gått isär och tappade en ring... tog ett par timmar att mycket försiktigt suga upp lösull i dammsugare, tömma till säck om och om igen tills jag lyckades hitta den.

Ja, för att sätta ett stämp så är det nog att följa underramen på takstolen och sätta en stolpe hitom eller bortanför dörrhålet så du får plats att jobba. Sen beror det på hur innertaket ser ut för att veta var som är bäst och om du ska göra om taket i hallen eller badrummet.

Om det är ett gammalt hus kanske det sitter spont under takstolen och den varit vävspänt? Är det bytt till gips idag? Att laga ett hål i gipstak och måla är ju avsevärt mycket enklare än att skära upp väv/papp och återställa.
 
Det ska ju bara breddas. Ska det höjas något kan det jackas ut för stämp innan stämp monteras och innan reglarna till höger tas bort.
 
T
J Johan456 skrev:
Det ska ju bara breddas. Ska det höjas något kan det jackas ut för stämp innan stämp monteras och innan reglarna till höger tas bort.
Hmm.. så du menar att man ska göra ett genomgående stämp i en av de övre tvärgående planken och sen bara byta den nedersta som jackas in i stående planka 3 på bilden?
Då ska man lämna övre delarna av planka 1 och 2?

Som det är nu så hänger ju hela plankraden över dörren på stående 1 och halva 2.
 
God idé men som fixare skriver. Hur stämplar jag, när jag samtidigt vill ha bort 1 eller flera reglar underifrån? Har tänkt sätta in dubbla 45x145 i botten fram till plank 3. Använda de ersatta och förlänga de ovanliggande så de räcker fram till 3an. Galet
 
Helt rätt, bara breddas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.