Har en läckande skarv i ett radiatorsystem som består av gamla järnrör. Rören är gängade in i kopplingarna med lin (antar jag). Dra om en koppling med lin klarar jag av, men här är röret även gängat i andra ändan där det går in i en annan koppling. Så det går ju inte bara att koppla loss en koppling. Hur går man tillväga på enklaste sätt? Kan tillägga att det inte är nån stor läcka utan bara nån droppe ibland.
På första bilden, uppe till vänster ser det ut att sitta en skarvmuff, som då kanske kan gängas tillbaka för att frigöra kopplingen. Du får kanske rensa upp omkring den först med stålborste. Det är möjligt att den sitter ordentligt hårt och då krävs det värme för att lossa den.
går nog inte att gänga isär det där annat än att man tar isär allting.........Skarvar med muffar som går att del på brukar ha längre gänga och kontramutter.
På första bilden, uppe till vänster ser det ut att sitta en skarvmuff, som då kanske kan gängas tillbaka för att frigöra kopplingen. Du får kanske rensa upp omkring den först med stålborste. Det är möjligt att den sitter ordentligt hårt och då krävs det värme för att lossa den.
SStefan1972 skrev:
går nog inte att gänga isär det där annat än att man tar isär allting.........Skarvar med muffar som går att del på brukar ha längre gänga och kontramutter.
Känner mig ganska tveksam till att försöka få i sär rören med risk för att aldrig få ihop det bra igen. Det finns inget annat sätt att täta skarven?
Lyssna inte på en massa förståsigpåare här!
De vet inte vad de snackar om! Ring en rörmokare så fixar han det här! Har varit rörmokare i många år.
Tror du har missuppfattat vad BH går ut på. Ring en hantverkare kan du ju svara i var och varannan tråd, det hjälper liksom ingen. Den här installationen finns i en gammal sommarstuga som ligger avsides till, dessutom brukar jag kunna lösa det mesta. Som om du är röris kan du väl skriva hur du skulle gå tillväga. Jag ska dessutom till stugan i helgen så behövs det fler bilder går det att ordna.
Sitter det inga skarvrör eller unionkopplingar i närheten så går det ju inte att dela på en gängad installation. Då måste man såga av och göra en större insats.
Men jag skulle prova att göra det rent, lägga på kemisk metall eller PP och linda på glasfiberremsa som armering. Det kan hålla rätt bra.
(Vore läckaget mitt på röret hade det varit busenkelt med slangklämma och en uppklippt slangbit)
Jag hade övervägt att såga av muffen på mitten och ersätta den med en ny muff som går att täta. Då slipper man värma och en massa våld. Sedan går det att göra ren gängorna i lugn och ro.
Men ärligt talat, en järnrörsskarv borde inte läcka. Det finns risk att något har rostat bort.