Byggahus.se
Kommer verkligen den förminskningen som länkas fungera? Jag tycker det ser ut som att det även behövs ett rör...
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Kommer verkligen den förminskningen som länkas fungera? Jag tycker det ser ut som att det även behövs ett rör...
Självklart behövs det ett rör om avståndet mellan de två olika rören så kräver. Sen kan det behövas ytterligare förminskning/förstoring.

Länken postades i första hand för att visa var man kan söka det som behövs.
 

Bästa svaret

F Fluxor skrev:
Kommer verkligen den förminskningen som länkas fungera? Jag tycker det ser ut som att det även behövs ett rör...
Precis, nu är jag ingen expert på detta. Men för mig ser det ut som att det redan sitter en sådan förminskning där som det länkats till.
Så en liten 125 rörstump borde räcka?
 
  • Gilla
irveros
  • Laddar…
Jag utgick ifrån vad ts skrev: ”Dimension 125 mm upptill och 150 mm nedtill.”
 
Jo, jag undrar dock om inte det gäller slangen snarare? Men det kanske är en synvilla?
Ventilationsrör i vägg och ansluten flexslang mot kakel, möjlig synvilla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kling 1 skrev:
[länk]
En sån somna sitter där nu men vi får inte ihop delarna som har dimensionen 125 mm båda två...
 
F Fluxor skrev:
Kommer verkligen den förminskningen som länkas fungera? Jag tycker det ser ut som att det även behövs ett rör...
Du tänker ett rör även med dimensionen 125? Om det finns? Det rör vi har nu är 150 mm
 
K Kling 1 skrev:
Självklart behövs det ett rör om avståndet mellan de två olika rören så kräver. Sen kan det behövas ytterligare förminskning/förstoring.

Länken postades i första hand för att visa var man kan söka det som behövs.
Röret som finns idag skulle räcka hela vägen upp. Men det är för stort 150mm så behöver en lösning för att det ska förslutas med 125 mm delen från taket
 
L Lilllen skrev:
Precis, nu är jag ingen expert på detta. Men för mig ser det ut som att det redan sitter en sådan förminskning där som det länkats till.
Så en liten 125 rörstump borde räcka?
Det var det jag tänkte också om man kan göra så så det blir som två delar rör i olika dimensioner?
 
Nu är nog andra i tråden egentligen bättre lämpade att svara på frågan, då jag inte ännu satt ihop några ventilationsrör alls i mitt liv, men tycker dock att nedan borde funka(?):
https://www.byggmax.se/muff-p315009#1253=83205
Samt sådan tejp som @paralun nämnde.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.