Tjena!

Har en gräsmatta som bara blivit värre och värre, ju mer maskros jag ryckt osv. Jag har provat att både så extra gräsfrön
och gödslat. Den klipps med en robotgräsklippare.

Klövern tar över och drar tills sig bin och humlor som tyvärr sticker mina barn :/

Skulle en vertikalskärare och/eller luftare hjälpa mig?

Hjälp!

• En sliten gräsmatta med klöver och maskrosor, en sandlåda till höger, en röd robotgräsklippare och en blå trädgårdsredskap till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämnt växande gräs och spridda maskrosor, vissa områden är gulnade. En del av en röd leksaksbil syns i övre högra hörnet.
    Skapa konto
  • Gräsmatta med fläckvis torrt gräs och klöverblommor, omgiven av buskar och en rutschkana i en trädgård.
    Skapa konto
Fjellstugan Fjellstugan skrev:
Tjena!

Har en gräsmatta som bara blivit värre och värre, ju mer maskros jag ryckt osv. Jag har provat att både så extra gräsfrön
och gödslat. Den klipps med en robotgräsklippare.

Klövern tar över och drar tills sig bin och humlor som tyvärr sticker mina barn :/

Skulle en vertikalskärare och/eller luftare hjälpa mig?

Hjälp!
Skulle gissa att det behövs vatten 😄

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Håller med om vatten. Men det är nog inte fel att vertikalskära, stödså och gödsla också, olleberg.nu tror jag finns kvar och har väldigt bra info.
Om du ska vertikalskära, tänk på att inte kapa slingan till roboten om du nu har en med slinga. Väldigt lätt hänt har jag fått erfara…

S Svante Svenson skrev:
Håller med om vatten. Men det är nog inte fel att vertikalskära, stödså och gödsla också, olleberg.nu tror jag finns kvar och har väldigt bra info.
Om du ska vertikalskära, tänk på att inte kapa slingan till roboten om du nu har en med slinga. Väldigt lätt hänt har jag fått erfara…
Ok. Kan man göra det närsomhelst, eller är det vår/höst som gäller?

Haha, ja den där jäkla slingan… Längtar nästan till klipparen dör så att man får investera i en slinglös!

Använd rätt vektyg för att dra upp maskroserna (sök ogräsupptagare). Hela roten måste upp, annars kommer den tillbaka.

Att vertikalskära m.m är bäst på våren eller hösten, då det normalt är mer nederbörd så man slipper vattna själv. När du stödsår så ska du vattna lite men ofta.

Mitt bästa tips är fiberduk. Minskar avdunstning av vatten, håller temperaturen stabil och håller fåglarna borta från fröna.

Trädgård täckt av fiberduk med stenar vid kanterna för att skydda mot avdunstning, stabilisera temperatur och hindra fåglar från att nå frön.
Skapa konto

• Gilla
Björn—72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.