Jag står och funderar på hur jag på bästa sätt löser så det blir tre sovrum av dagens två. Här är några kriterier och önskemål.
Trappen och wc ska stå kvar, flytta på det känns som det för med sig mycket mer jobb.
Murstocken mitt i huset är heller inte ide att flytta på. I övrigt är det fritt att komma med ideer hur vi ska flytta väggar och dörrar för att lyckas.
Helst att varje sovrum får egen dörr från "hallen" efter trappen så man inte går genom ett rum för att komma till nästa.
Kattvindar/klädkammare går att ta bort för att göra sovrummen större.

Fönster går att sätta i fasaden eller i taket, börjar tänka att det är en förutsättning för att det ska bli ett bra resultat.

Kom gärna med förslag, ideer, tips på hur ni har gjort det.

• Fyra arkitektritningar av ett hus som visar gavel och fasad från olika riktningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av övre plan med två sovrum, en hall, trappa, wc och kattvindar. Diskuteras hur det ska bli tre sovrum med befintlig planlösning.
    Skapa konto
BirgitS
Eftersom sovrum verkligen bör ha fönster så föreslår jag att det vänstra sovrummet delas till 2 och man gör om fönstersättningen så att det blir 2 st. För att kunna komma till det övre av dem gör man en liten korridor från hallen, t.ex. man tar bort väggen till höger om garderoben så att man får 2 dörrar bredvid varandra och den vänstra av dem får en korridor till höger om murstocken till en ny dörr in till övre vänstra sovrummet.

Kattvindsväggarna är väl bärande och stabiliserande, dvs. kan inte tas bort hur som helst.

• Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
R Robin Carlsson skrev:
Jag står och funderar på hur jag på bästa sätt löser så det blir tre sovrum av dagens två. Här är några kriterier och önskemål.
Trappen och wc ska stå kvar, flytta på det känns som det för med sig mycket mer jobb.
Murstocken mitt i huset är heller inte ide att flytta på. I övrigt är det fritt att komma med ideer hur vi ska flytta väggar och dörrar för att lyckas.
Helst att varje sovrum får egen dörr från "hallen" efter trappen så man inte går genom ett rum för att komma till nästa.
Kattvindar/klädkammare går att ta bort för att göra sovrummen större.

Fönster går att sätta i fasaden eller i taket, börjar tänka att det är en förutsättning för att det ska bli ett bra resultat.

Kom gärna med förslag, ideer, tips på hur ni har gjort det.
Jag har också varit inne på en sån lösning. Tror att hur man än gör så behövs ny placering av fönster.

Gällande kattvindar så ska jag undersöka saken närmare såklart innan jag tar ner nån vägg och vid behov bära av eller spara reglar så det endast bli en alkov eller så. En snabb paintskiss blev såhär. nya väggen gå ju skjuta i höjdled om kattvinden inte går att utnyttja så blir dom rummen lika stora. Blått indikerar nya fönster.

• Planskiss över övervåning med markerade nya väggar och fönsterlösningar. Blå markeringar visar nya fönster, röda pilar och linjer visar förändringar.
    Skapa konto
MIna barn, då 4 och 6 år, och jag köpte ett liknande hus (byggt 1925) med nästan identisk planlösning och ritning. Jag ville inte ändra husets struktur och skippade korridor och fasadändring. Byggde mysiga sovalkover där originalväggarna behölls.

TS ritning: gör om klädkamrarna till sovalkover och behåll dess yta som överstiger sänglängd till var sin garderob. Då får barnen (jag förutsätter att det gäller för dem) var sitt rum med fönster. Dela rummet med en vägg. Låt föräldrasovrummet bli genomgångsrum. De får fina egna rum till en mycket vettig kostnad. Det gäller kanske 10-15 år - sedan flyger de ut. Det fungerade utmärkt hos oss.

Redigerat:
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R Robin Carlsson skrev:
Jag har också varit inne på en sån lösning. Tror att hur man än gör så behövs ny placering av fönster.

Gällande kattvindar så ska jag undersöka saken närmare såklart innan jag tar ner nån vägg och vid behov bära av eller spara reglar så det endast bli en alkov eller så. En snabb paintskiss blev såhär. nya väggen gå ju skjuta i höjdled om kattvinden inte går att utnyttja så blir dom rummen lika stora. Blått indikerar nya fönster.
Ungefär så, förutom att jag tänkte att klädkammaren behöver vara kvar och dörren till högra sovrummet skulle vara mer som idag, dvs. direkt från hallen, men det senare är ju mest en fråga om hur sovrummet går att möblera på bästa sätt.

Mitt bidrag 🙂

• Ritning av våningsplan med markerade linjer i blått, grönt och rosa; visar sovrum, hall och klädkammare.
    Skapa konto
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
ullet
Minimera korridor och gör det möjligt att rymma en dusch:

Övervåningsplan med markerade ändringar för att minimera korridor och inkludera dusch, med fönsterförändringar i svart och rött.
Skapa konto

Behöver bara byta det stora fönstret på gaveln mot två mindre.

• Gilla
gaia och 8 till
  • Laddar…
För att det ska bli snyggt och se naturligt ut på utsidan så bör man ta bort de två små fönstren till kattvindarna och placera de två nya fönstren symmetriskt på fasaden. Det komner se märkligt ut om de inte sitter symmetriskt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tack för tips. Kanske ska sätta in ett fönster på bottenvåningen också för att bättra på symmetrin.

R Robin Carlsson skrev:
Tack för tips. Kanske ska sätta in ett fönster på bottenvåningen också för att bättra på symmetrin.
Om du vill ha ett till på bottenvåningen är det bra om ser sitter symmetriskt. Men det viktiga är att om man har två fönster så ska de inte sitta på olika avstånd från fasad/tak. Om man bara har ett så måste det inte sitta i mitten även om det är bra.

ullet ullet skrev:
Minimera korridor och gör det möjligt att rymma en dusch:

[bild]
Behöver bara byta det stora fönstret på gaveln mot två mindre.
Behöver man ens byta fönstret? Man kan dela rummet med en vägg mitt i stora fönstret. Har sett detta göras och barnen bodde så tills de flyttade hemifrån. Barnen sover ju ändå mest bara i sina rum, övrig tid är de ju oftast i kök och vardagsrum.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
R Robin Carlsson skrev:
Gällande kattvindar så ska jag undersöka saken närmare såklart innan jag tar ner nån vägg och vid behov bära av eller spara reglar så det endast bli en alkov eller så.
Vi har haft minst ett par trådar här på BH där man tagit bort kattvinden och golvet plötsligt börjat svikta. Beroende på konstruktion kan golvbjälklaget alltså hänga i takstolen och bäras upp ovanifrån.
Slutsatsen har alltid blivit att man borde ha anlitat en konstruktör innan. Så du tänker rätt.

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Behöver man ens byta fönstret? Man kan dela rummet med en vägg mitt i stora fönstret. Har sett detta göras och barnen bodde så tills de flyttade hemifrån. Barnen sover ju ändå mest bara i sina rum, övrig tid är de ju oftast i kök och vardagsrum.
Se
Cruzze Cruzze skrev:
Vi har haft minst ett par trådar här på BH där man tagit bort kattvinden och golvet plötsligt börjat svikta. Beroende på konstruktion kan golvbjälklaget alltså hänga i takstolen och bäras upp ovanifrån.
Slutsatsen har alltid blivit att man borde ha anlitat en konstruktör innan. Så du tänker rätt.
Ja dumt att chansa. Skrev först att man kunde tänka fritt och komma med ideer för att få så många uppslag som möjligt. Sen får man sålla och se vilka ideer som går att kombinera och genomföra i verkligheten 😄

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Snnica Snnica skrev:
Låter intressant, hur man får till det allra närmast fönstret? Hade gärna sett några bilder om någon har. För yngre barn funkar det säkert superfint. Vill inte att det ska kännas halvklart med en glipa mot fönstret. Är ett tvådelat fönster så finns en mittstolpe men blir inte så bredd som en innervägg.

• Gilla
Snnica
  • Laddar…
Satsuki
Snnica Snnica skrev:
Min erfarenhet är precis tvärt om (har tonåringar nu), från ca 10 års ålder föredrar de att sitta på sina rum, och klarar inte alls ljudstörning från syskonet. Mina barn har aldrig ”mest sovit” i sina rum, det har varit deras tillflyktsort för vila och ostördhet när de varit trötta efter skolan, innan skolan och på helgerna.
Skulle ALDRIG rekommendera att dela i ett fönster och inte ha ordentlig vägg om man har ett alternativ vilket finns här….

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.