Hur kan jag lösa att få till en innerdörr som skjutdörr i detta fallet?
Det är snedtak och begränsad yta att kunna fästa en "vanlig" skena att hänga dörren på. Jag kan inte se hur det skulle fungera. Jag funderar på om det finns någon sorts skena som kan sitta på 1700mm höjd, på baksidan av dörren? Dörren går till en mindre skrubb/garderob, så det hade inte gjort något om den syns på baksidan. Den måste då förstås vara fast på och följa med dörren och glida in i en skena monterad på väggen. Jag har inte sett att det finns någon sådan färdig lösning. Någon som vet? Eller har tips på någon annan lösning?

Ritning av dörröppning med snedtak, mått 2000mm höjd och 760mm bredd, visar plats för skjutdörr till skrubb eller garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Marit

Viktigt att den ”hänger”?
Hade själv funderat på att ”rulla” dörren.. i spår uppe o nere.. (det gäller att den bara ligger/står stadigt mellan uppe och nere.. så den glider i rätt spår/vinkel)

🤔

T
ELFA skjutdörrar har en skena på golvet och sen hjul på dörrarna som rullar på skenan, I toppen så styrs dörren av en U-profil som dörren passar i med hjul på dörren åt "sidan".
Det borde gå att göra en liknande lösning här, fast göra en kassett i väggen med hjul i dörrens undersida som rullar på golvet eller en låg plåtprofil och styrning i toppen med ett spår i dörren och sen skena/tappar i karmen.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.