Håller på att byta lås, fick efter en stund reda på att dom små bollarna är mässingskulor som ska borras ut, fick bort den ena direkt. Den andra var redan lite förstörd men mott försök att få bort den gjorde det ännu värra och nu är typ all min borr knäckt. hur får jag ut den?
Bästa svaret
Ta en mejsel och peta ur mässingspluggen.
Om det inte går så driv runt skruven med en körnare, i sällsynta fall kan det krävas att man gör en liten försänkning/grop (borrar med en borr i skruvhuvudet i jämte hålet för insex) som körnaren kan få grepp i.
Sedan kan det vara lättare att skruva fast låscylindern med 2st andra skruv så brukar det gå lättare att skruva ur skruven när den är lossad på, då går det lätt mad vad som helst som kan greppa lite lätt i "hålet".
Det jag ser i bild hade jag tvingat ur mässingpluggen ur och skruvat ur normalt, mässingen är mjukare än skruven så det ska gå att skruva ur den när pluggen är ur.
Blev märket i dörren när borren gick av?
Om det inte går så driv runt skruven med en körnare, i sällsynta fall kan det krävas att man gör en liten försänkning/grop (borrar med en borr i skruvhuvudet i jämte hålet för insex) som körnaren kan få grepp i.
Sedan kan det vara lättare att skruva fast låscylindern med 2st andra skruv så brukar det gå lättare att skruva ur skruven när den är lossad på, då går det lätt mad vad som helst som kan greppa lite lätt i "hålet".
Det jag ser i bild hade jag tvingat ur mässingpluggen ur och skruvat ur normalt, mässingen är mjukare än skruven så det ska gå att skruva ur den när pluggen är ur.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Tack! Nej, märket var där sedan innan.1 123abc skrev:Ta en mejsel och peta ur mässingspluggen.
Klicka här för att svara