Dags att sätta upp fönsterbrädorna igen efter renoveringen. De är i marmor och ska sitta på konsoler. Hittade en instruktion på nätet som sa att de ska limmas mot konsolen som ska ha ett upplag. Någon som vet vad som menas med det?

När vi tog ner dem satt det en kartongbit mellan konsol och bräda, är det ett upplag?

Verkar som att PL400 ska vara lämpligt att limma med?

• Gilla
baiguzair
  • Laddar…
Jag använde dubbelhäftande tejp. Har suttit bra flera år nu.

• Gilla
baiguzair och 1 till
  • Laddar…
När vi flyttade in i huset var några lösa, de fäste jag med vanlig akrylfog och det har suttit i nästan 20 års tid i alla fall.

Nu vet jag iofs inte om de skulle lossna om nån unge ställer sig och klänger i dem, våra sitter så till att ungarna aldrig varit i närheten av att vara intresserade av att klänga på dem.

Funkar antagligen rätt bra med silikon också (att jag valde akrylfogen var att det hade jag en patron av just då, silikon hade jag bara en halv liten tub).

PL400 funkar säkert också, men risken finns ju att man inte får loss dem om grejerna ska tas bort.

Upplag vet jag inte vad det är i sammanhanget tyvärr.

• Gilla
baiguzair
  • Laddar…
Kan ju tillägga att vi har småbarn så jag tänker inte chansa, de måste sitta fast ordentligt.

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Vanligt bygglim, typ PL-400. :)

• Gilla
baiguzair
  • Laddar…
S
Håll dig borta från Pl 400 som innehåller giftiga ämnen. Pl 400 används inte längre så mycket på byggena på grund av arbetsmiljön. Montagelimmer har utvecklats på senare år och köp ett som är baserat på ms polymer istället. Finns i bygghandeln och även på jula och biltema.

Med upplag menas att det ska finnas något stöd på konsollen som skivan kan ligga på.

• Gilla
baiguzair och 1 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Håll dig borta från Pl 400 som innehåller giftiga ämnen. Pl 400 används inte längre så mycket på byggena på grund av arbetsmiljön. Montagelimmer har utvecklats på senare år och köp ett som är baserat på ms polymer istället. Finns i bygghandeln och även på jula och biltema.

Med upplag menas att det ska finnas något stöd på konsollen som skivan kan ligga på.
Tack för upplysningarna!

Har du något förslag vilket material man ska använda till upplaget?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.