M
Har en Nibe 310p från 2003 som är dags att byta ut pga trasig kompressor.

Bakgrund: Huset är ett tvåplanshus med gjuten platta med golvvärme samt radiatorer på övre plan, 172kvm. Total årsförbrukning ca 13.000 kWh inkl hushållsel. Eldar i tillägg ca 5 kbm/år i två eldstäder.

Vi har i huvudsak riktat in oss på ett byte till en inverterstyrd modell av luft/vattenpump i kombination med frånluftsmodul. De tillverkare som vi kikat på är från Nibe, CTC, Daikin samt Thermia. Önskvärt är även kompatibilitet för styrning/optimering mot timpris via Ngenic.
Utifrån ovan beskrivet efterfrågas erfarenhet av dig som gjort ett liknande utbyte och dina erfarenheter positiva som negativa i förhållande till tillverkare och modell.
 
Det är inte jättemånga som gör just ett sådant byte och dessutom läser här nu tror jag. Om du vill läsa mer om trådar kring erfarenheter av olika fabrikat av luftvattenvärmepumpar så finns t.ex. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=132.0 Använda sökfunktionen här på byggahus.se är också ett bra alternativ.

Ni har en något hög energiförbrukning per år om man räknar med veden. När är huset byggt och isolerat? Är det el-radiatorer på övervåningen?
 
Bytte ut vår 310 mot luft/vatten , ständiga repatarationer på 310 och alldeles för klen för våra ytor som den skulle vara anpassad för för länge sedan !
Först skickade vi bara ut ventilationsluften rätt ut och värmde för kråkorna.
Har numera ett eget FTX aggregat istället för någon modul på innerdelen så min variant
är inte samma som ni tänkt er.
Har efter luft/vatten bytt till bergvärme (besparingsmässigt i Stockholmstrakten är det väldigt liten skillnad)
 
M
J Josth skrev:
Det är inte jättemånga som gör just ett sådant byte och dessutom läser här nu tror jag. Om du vill läsa mer om trådar kring erfarenheter av olika fabrikat av luftvattenvärmepumpar så finns t.ex. [länk] Använda sökfunktionen här på byggahus.se är också ett bra alternativ.

Ni har en något hög energiförbrukning per år om man räknar med veden. När är huset byggt och isolerat? Är det el-radiatorer på övervåningen?
Huset är byggt 2003 (Myresjöhus), relativt standard gällande isolering som för 20 år sedan. Golvvärme på nederplan och vattenburna radiatorer på överplan.
 
M
C Comfort Thomas skrev:
Bytte ut vår 310 mot luft/vatten , ständiga repatarationer på 310 och alldeles för klen för våra ytor som den skulle vara anpassad för för länge sedan !
Först skickade vi bara ut ventilationsluften rätt ut och värmde för kråkorna.
Har numera ett eget FTX aggregat istället för någon modul på innerdelen så min variant
är inte samma som ni tänkt er.
Har efter luft/vatten bytt till bergvärme (besparingsmässigt i Stockholmstrakten är det väldigt liten skillnad)
Ok tack för input.
Verkar vara lite olika erfarenheter kring 310p. Vi har nog haft relativt tur med våran. Enbart bytt fläkt lager x2 samt en ventil annars har den klarat 21år, men speciellt effektiv lösning är det inte.
Jag har kikat lite på nibes lösningar för luft/vatten nu. De verkar erbjuda någon form av frånluftsaggregat med återvinning. Frågan är om den extra kostnaden för detta lönar sig kontra en vanlig fläkt där den varma luften går direkt ut.
Inväntar lite offerter nu för att se vad som erbjuds. Fortsättning följer.
 
Ja det har varit mycket reparationer på dom flesta som jag vet har haft 310 och effektiviteten är kanske inte så lysande.
Någon form av återvinning är alltid trevligt men för mig var det bästa att slippa kallraset via alla fönsterventiler när det är kallt ute.
Är nog inga galna summor man ”sparar” på en egen FTX anläggning då dom kostar en del men komfortmässigt är det bra.
 
M Mathias1 skrev:
Huset är byggt 2003 (Myresjöhus), relativt standard gällande isolering som för 20 år sedan. Golvvärme på nederplan och vattenburna radiatorer på överplan.
Om man då räknar lite grann så ser jag att ni skulle kunna spara ca 5000 kWh per år av el och ved om ni byter till en riktigt effektiv luftvattenvärmepump istället för 310P.

Det extra frånluftsaggregatet till luftvattenvärmepumpar (alltså ej FTX) som togs fram främst med tanke på de som bygger nytt och har svårt att klara energikraven vid nybyggnation med enbart en ren luftvattenvärmepump. De kostar ganska mycket. Betydligt billigare med en enkel kanalfläkt som bara blåser ut luften. Nackdelen är att de moderna energisnåla elektroniska fläktarna är ganska högljudda. Man kan med fördel välja en isolerad boxfläkt som monteras på vinden eller uppe i innertaket.
 
Redigerat:
M
J Josth skrev:
Om man då räknar lite grann så ser jag att ni skulle kunna spara ca 5000 kWh per år av el och ved om ni byter en riktigt effektiv luftvattenvärmepump istället för 310P.

Det extra frånluftsaggregatet till luftvattenvärmepumpar (alltså ej FTX) som togs fram främst med tanke på de som bygger nytt och har svårt att klara energikraven vid nybyggnation med enbart en ren luftvattenvärmepump. De kostar ganska mycket. Betydligt billigare med en enkel kanalfläkt som bara blåser ut luften. Nackdelen är att de moderna energisnåla elektroniska fläktarna är ganska högljudda. Man kan med fördel välja en isolerad boxfläkt som monteras på vinden eller uppe i innertaket.
Ok, 5000 kWh är nog inte omöjligt att spara. Fläktdelen behöver nog vara vid pannan dessvärre då hela röret är inbyggt i princip hela vägen.
Har fått tips om CTC EcoVent i360F vilket verkar vara vettigt. Den har en matchande fläktöverdel som antagligen kan varvtalsregleras. Inväntar även lämpligt alternativ från Nibe samt Daikin. Har någon koll på ovan nämnda CTC modell vore det förstås intressant att höra mer. CTC ägs väl av Nibe numera, kanske inte är någon större skillnad eller?
 
CTC EcoVent i360F innehåller bara en extra fläkt så det sker ingen värmeåtervinning den vägen. Hoppas den inte är mycket dyrare än standard i360. CTC och NIBE jobbar säkert gemensamt när det gäller inköp av sådana komponenter som båda kan använda sig av och vissa andra gemensamma organisationer men de verkar fortsätta att vilja ha dem som två olika fabrikat som till största del har sina egna modeller. CTC kommer visst snart med en ny 700-serie.
 
Krokben
J Josth skrev:
CTC EcoVent i360F innehåller bara en extra fläkt så det sker ingen värmeåtervinning den vägen.
Av ren nyfikenhet, det borde väl inte vara möjligt att åstakomma någon form av värmeåtervinning till luft/vatten från ventilationen utan någon form av kompressor?
 
Precis, de som återvinner ventilationsvärmen behöver en liten kompressor ELLER välja ventilation av FTX där luftflödena växlas mot varandra. Med FTX blir dock återvinningen knappt någon alls på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
På sommaren värmer man oftast bara varmvatten och luft/vatten är rätt effektiva sommartid, elpriserna är inte så höga om man har rörligt så någon större vinst med återvinning sommartid oavsett modell är det inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.