Byggahus.se
Jag har ett vattenbatteri på luften till huset efter min heru 160.
använde den första vintern men haft den så gott som avstängd sedan dess förutom vissa köldknäppar.
Det kan dock vara riskabelt om återvinningen går sönder då den kan frysa sönder.
 
S Styrtekniker skrev:
Moget med tönt. Jag har bara mekanisk frånluft. Som fungera bra. Fast jag har ingen tilluftsfläkt som trycker in 15 gradig luft i hela huset. Hur varmt har ni i huset? Har i värmepump?
de flesta hus har ju faktiskt inte uppvärmda tilluftsystem, så det är väldigt normalt att få in luft som är typ 10 minusgrader rätt in i huset. den vanligaste tilluftstypen är väl ändå friskluftsventiler rätt igenom väggen
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är inte Annual Heat Savings? 🤔
AEC är nog Annual Electrical Consumption.
Tack! Det låter ju mer rimligt. Tyckte också att siffran föreföll aningens hög, men det beror ju helt på hur många grader C man vill lyfta tilluftstemperaturen, och hur lång och kall vinter man har. Rätt stor klimatskillnad på Skåne och norra Norrland även om hela landet klumpas ihop i kall klimatzon.
 
Attitudeswe
Oldboy Oldboy skrev:
Tack! Det låter ju mer rimligt. Tyckte också att siffran föreföll aningens hög, men det beror ju helt på hur många grader C man vill lyfta tilluftstemperaturen, och hur lång och kall vinter man har. Rätt stor klimatskillnad på Skåne och norra Norrland även om hela landet klumpas ihop i kall klimatzon.
Kall klimatzon är Helsingfors om jag minns rätt.

Dvs ett typiskt år i Helsingfors ger en viss förbrukning / SCOP eller dylikt
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det kan vara så. Tittar man på de grovt stiliserade europakartorna för energimärkning så ser man att hela Sverige är blått, dvs tillhör Kall zon.
Medelklimat är kontinenten (grönt), och varmt klimat (rött) är medelhavsländerna om jag kommer ihåg rätt.
 
Och här kommer kartan:
Abstrakt mönster, orange och blå former, inkonsekventa konturer, liknar geografisk karta, fläckar, asymmetriskt, grafisk design.
Så för oss skåningar skulle jag gissa på att vi hamnar någonstans mitt mellan medel och kall zon.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Har nyligen bytt ut en 20 år gammal Nibe Fighter 410P frånluftvärmepump mot bergvärme (Thermia Calibra Eco 8 med 180 m hål), FTX (Acetec EvoAir A100S G3) och frikyla via separat fläktkonvektor (Eveco Carisma Fly-T1). 156 kvm hus från -84 i södra Norrland med radiatorer.

Så här ser värdena ut på FTX;
Digital reglerpanel för uppvärmningssystem med temperatur- och fuktighetsinformation. Datum och tid visas nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FTX har 1358 timmars gångtid (57 dygn) så här långt och el-batteriet (1300 w) har gått 17 timmar, dvs 1,2% av gångtiden. Inställd på 19 graders tilluft. Har funderat på att avaktivera el-batteriet, men om det forsätter på denna begränsade nivå så får det rulla på.

Gillar verkligen denna Acetec. Tyst, effektiv, modern styrning, utmärkt komfort och luftkvalité.

/baklastaren
 
  • Gilla
Runnis och 2 till
  • Laddar…
baklastaren baklastaren skrev:
Har nyligen bytt ut en 20 år gammal Nibe Fighter 410P frånluftvärmepump mot bergvärme (Thermia Calibra Eco 8 med 180 m hål), FTX (Acetec EvoAir A100S G3) och frikyla via separat fläktkonvektor (Eveco Carisma Fly-T1). 156 kvm hus från -84 i södra Norrland med radiatorer.

Så här ser värdena ut på FTX;
[bild]

FTX har 1358 timmars gångtid (57 dygn) så här långt och el-batteriet (1300 w) har gått 17 timmar, dvs 1,2% av gångtiden. Inställd på 19 graders tilluft. Har funderat på att avaktivera el-batteriet, men om det forsätter på denna begränsade nivå så får det rulla på.

Gillar verkligen denna Acetec. Tyst, effektiv, modern styrning, utmärkt komfort och luftkvalité.

/baklastaren
Jag är sugen på att pröva stänga av min elektriska eftervärmare men sist den var av och det blev -20 här i södra Norrland så pajade ena fläkten. Kanske var det en slump? Tillverkaren Heru tyckte själva att värmaren skulle stängas av och bergvärmen höjas men jag har blivit nojjig.🥴 Jag kan inte få ut några siffror på hur mycket värmaren gått men det är nog så gott som konstant i vinter.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Rotorn snurrar långsammare om den försöker få ner RF i huset. Du har den inte inställd på väl aggressiv mål RF?
Det är nog en entalpimotströmmare i hans aggregat, lite ovanligt men intressant.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Det är nog en entalpimotströmmare i hans aggregat, lite ovanligt men intressant.
Det stämmer
 
Denna typ av avfrostning verkar fungera, det jag kan oroa mig för är att det slutar fungera och vatten som inte längre kondenseras (?) istället läcker ut på vinden….
 
K
Jag har under de senaste 10 åren experimenterat lite med både uppvärmningssystem och ventilation på vårt hus.

Jag har ett Östberg Heru 90 FTX och har haft en separat eftervärmare påslagen på vintrarna. Nu installerade vi bergvärme i mars och då slog jag av eftervärmaren. Precis som andra skrivit, funkar alldeles utmärkt, det sänker elförbrukningen men det blir lite kallare i tilluftsdonen.

Men, det jag skulle föreslå till trådskaparen är att dra ner fläkthastigheten. Är säker på att man kan ha ett flöde som är mindre än det som rekommenderas. Mina fläktar går på 1800-1900 rpm på både till och frånluft. Och jag har ett litet aggregat och ett stort hus. Testa att dra ner fläktarna ock kolla sedan:
- är det fortfarande bra luft inomhus?
- köp tre fuktmätare och ställ på olika platser i huset. Håller sig fukten under 75% fortfarande?
- torkar tvätten ok? kondens på rutorna? blir det tillfälligt kondensvatten inne i FTXen? Torkar badrummet upp ok efter att man har duschat?
Om inga problem uppstår så kör på den lägre fläktinställningen.

Om grannarna klagar så kan du behöva en ljuddämpare till på den kanalen. Inget konstigt med det. Jag ska fixa det på min egen då min FTX hörs en del ute på altanen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Vintertid ska tilluftstemperaturen vara lägst 18 grader. I min värld är ett värme batteri efter VVXen ett tvång. Annars måste du ha en hög frånluftstemperatur.
S Styrtekniker skrev:
Säger jag. 15- 16 grader i tilluften kyler ner huset. Det är som att ha öppna fönster när det är kallt ute.
Har du 21 grader inne och 16 grader i tilluften i ett hus på 150kvm kyler du med ungefär 550W, det är ganska långt ifrån att ha fönstren öppna. Om du har ett värmesystem som ger fler kWh/kr än direktverkande el så är det dyrare att värma tilluften än att öka motsvarande på radiatorerna/golvvärmen.

16 grader är oftast rätt inblåsning för bäst omblandning. Problemet är att folk väljer fel don för fel plats, eller möblerar fel, vilket leder till att de tycket att det drar kallt.
 
Jag har också Östbergs Heru. Istället för att stänga av eftervärmaren helt, kan man inte bara dra ner temperaturen till, säg 15 grader, så går den igång vid köldtoppar? Eller tänker jag fel?
 
15 grader på tilluften bör inte vara ett problem. Hur ser donen ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.