En stol (tandläkarstol ) har tappat ryggstödet då en rejäl bult gått av. När jag skulle byta den ser jag att den är lödd eller svetsad på plats. Ingen aning hur jag får bort den. Borra antagligen. Det kan inte jag. Vem gör sånt? Gärna södra Stockholm…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte helt 100 på var du menar att det är svets eller lod, någonstans på skruvskallen? Har du en hylsnyckelsats är det bara att hitta hylsan som passar och skarva skaftet så mycket det går och se om den rör på sig.
Antar att bulten när den var hel höll fast något med en mutter, dvs bulten förväntades sitta still/fast i den delen brottet skett?
Hade du inte skrivit att bulten verkade vara svetsad på plats hade jag antagit att den var gängad.
Tycker nästan det skymtar en del av en gänga, men det är svårt att se på fotot. Har du provat få loss bulten med nyckel och tagit i ordentligt så den nästan skjuvas av? Om det bara är att den är skruvad skulle det kunna vara så att de satt den med stark gängsäkring då man önskar att den inte ska lossna där utan vid mutterns gänga.
Hade du inte skrivit att bulten verkade vara svetsad på plats hade jag antagit att den var gängad.
Tycker nästan det skymtar en del av en gänga, men det är svårt att se på fotot. Har du provat få loss bulten med nyckel och tagit i ordentligt så den nästan skjuvas av? Om det bara är att den är skruvad skulle det kunna vara så att de satt den med stark gängsäkring då man önskar att den inte ska lossna där utan vid mutterns gänga.
JappFroja skrev:
Inga gängorFroja skrev:
Hela huvudet nergeggat med metall. Går inte få fäste med nåntingFroja skrev:
Då låter det som de svetsat skallen så den höll sig på plats. Var lite svårt att se det på bilden. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag bor långt från Stockholm och än mindre vet vem man kan vända sig till där. Lite tröst är att märkningen 8.8 inte är en särskilt stark legering om skallen behöver vinkelslipar bort för att få rum med en ny frisk bult.T tobsy skrev:
Vilken typ av firma kan ta bort den? Omöjligt komma åt med vanlig vinkelkapFroja skrev:
Då låter det som de svetsat skallen så den höll sig på plats. Var lite svårt att se det på bilden. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag bor långt från Stockholm och än mindre vet vem man kan vända sig till där. Lite tröst är att märkningen 8.8 inte är en särskilt stark legering om skallen behöver vinkelslipar bort för att få rum med en ny frisk bult.
En mekanisk verkstad kan hjälpa dig.
Är det inga gängor i hålet skulle du kunna ha tur att svetsen är dålig, prova att ta ett dorn (eller någon annan lagom lång metallstång) som passar på brottytan och slå på det med en hammare. Att knacka lite i sidled på skallen kan också behövas.
Testat. Rubbas inte. Går ej slå på sidan, metall runt om.P Pettman skrev:
Jåvla lösning. Och hur kan en så fet skruv gå av???
Troligen har muttern lossnat lite vilket gett cyklisk belastning varje gång någon satt sig vilket i förlängningen gett utmattningsbrott. Hade muttern varit ordentligt åtdragen hade skruven varit förspänd och blivit konstant belastad.T tobsy skrev:
Botten av gängorna är relativt bra brottanvisningar/startpunkter för sprickbildning varför man så långt som möjligt vill undvika skjuv och böjbelastningar på skruvar, ska såna laster tas upp är en sprint/tapp med slät yta att föredra.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Tror inte man vrider loss den där utan vidare.........vill man inte förstöra allt för mycket så är det nog bara slipa bort den med lämpligt verktyg. En liten dremel kan ju gå och då bara slipa bort svetsen på varje sida så pass mycket att den försvagas och man då kan vrida lös den.
Att den brustit beror på att förbandet inte varit draget tillräckligt.
Att den brustit beror på att förbandet inte varit draget tillräckligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Om det inte går att komma åt med någon slipmaskin, så skulle jag försökt borra genom skruven. Från huvudsidan, så nära mitten som möjligt. Börjat med litet borr och sen större i flera steg.
Får man upp ett hål med rätt diameter kan skruvhuvudet sitta kvar, man får använda en motsvarande längre skruv.
Får man upp ett hål med rätt diameter kan skruvhuvudet sitta kvar, man får använda en motsvarande längre skruv.
Stefan är rätt på det
Borra ett hål, byt till en stegborr.
Borra tills skallen är borta eller i nivå med metallen runt. I med ny bult ev. Med bricka
Borra ett hål, byt till en stegborr.
Borra tills skallen är borta eller i nivå med metallen runt. I med ny bult ev. Med bricka