Byggahus.se
Hej,

Vi har köpt elbil. Tänkte, laddbox... det löser väl sig. Nja..

Det är lite problematiskt då vi bor i ett parthus med två lägenheter. Vi har gemensam el in och sedan en central i vardera lägenhet.

Från min central så går det ett 25 mm VP rör ner någonstans, sedan kommer det upp ett 20 mm VP rör från grunden i carporten. Idag är det draget 1.5mm för 10A. Vi testade backa denna kabel och dra 5x2.5mm men det var tvärstopp!

Min carport är den Norra. Förrådet där VP röret kommer upp ligger mot väster. VP rörer kommer up i den nordöstra hörnan av förrådet.

Problem 1
Vill inte dra nytt utanpå väggar inne i huset

Problem 2
Kabelvägen upp till carporten går via grannens tomt med gräsmatta, plattläggningar osv.

Vet inte hur jag skall gå vidare. Alla tips är välkomna!


Flygbild av fastighet med markerade gränser, laddbox för bil, carport, och avståndsmått noterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av träkonstruktion med rör, synlig isolering och byggdamm, sett från mörk, begränsad vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsdetalj med markeringar och text. "VP rör neri platta" angivet. Betong och svart målad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov grus och stenar under betongöverhäng med dunkelt hål, text: "Vart tar det vägen??"
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartblad med markeringar och text, särskilt "Fiber" och "4". Delvis överlagrad med annat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av bottenvåning, innehåller detaljerade tekniska symboler, möblering och rumsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni bor alltså i den östra delen av huset?
Om det är relativt nybyggt så fins troligen en övergång mellan VP-rör och markrör, eller närmare bestämt, inte... VP-röret slutar antagligen i plattan, därefter ligger kabeln troligen direkt i jorden nån halvmeter fram till markröret.
Om ritningen stämmer, så gräv invid huset och carporten och försöks hitta kabeln.
Om kabeln legat några år så är det nog omöjlig att dra om från ändpunkterna även om VP-rör och markrör skulle vara skarvade mot varandra.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ni bor alltså i den östra delen av huset?
Om det är relativt nybyggt så fins troligen en övergång mellan VP-rör och markrör, eller närmare bestämt, inte... VP-röret slutar antagligen i plattan, därefter ligger kabeln troligen direkt i jorden nån halvmeter fram till markröret.
Om ritningen stämmer, så gräv invid huset och carporten och försöks hitta kabeln.
Om kabeln legat några år så är det nog omöjlig att dra om från ändpunkterna även om VP-rör och markrör skulle vara skarvade mot varandra.
Hej Bo,

Tack för ditt svar.

Vi bor i den västra delen. Relationsritningen är fel i den bemärkelsen att dragningen går från den västra delen till den norra carporten.

Huset byggdes 2006.

Jag grävde under plattan i carporten, ca en halvmeter runt under den plats där VP röret kommer upp men hittar ingen utgång under plattan (bild). Kan det vara så att VP röret är ingjutet med vinkel i plattan och kommer ut någon annanstans?

Jag skall testa att gräva vid kantbalken på plattan till huset och se om jag kan hitta ett markrör.

Tror ni rör från huset kommer ut genom kantbalken vid den plats enligt ritning eller liggen markröret ”fritt” under grunden? Om den ligger fritt så fall kan den ju i princip kunna komma ut var som helst på långsidan mot carporten antar jag.
 
Redigerat:
Kabelvägar har du ren tur om det stämmer.

Sen antar jag att ni försöker dra 5g2,5an genom att använda 3g1,5an som dragsnöre, se till att tejpa med eltejp runt öglorna ni knytit ihop kablarna med, det räcker att dra med två ledare och tejpa ner resten. De ska vara helt fritt från knölar, så smalt som möjligt och gärna så att knutpunkten kan röra sig lite. Sen på med glidmedel, snåla inte! Se till o trycka kabeln rakt ner mot mynningen och i andra änden dra rakt upp från mynningen. Allt går om man vill!
 
Sen kan du lossa lite rörskarvar inne så gör det, ju mindre svängar och rör desto bättre.
 
Tokdåre J.EL. skrev:
Kabelvägar har du ren tur om det stämmer.

Sen antar jag att ni försöker dra 5g2,5an genom att använda 3g1,5an som dragsnöre, se till att tejpa med eltejp runt öglorna ni knytit ihop kablarna med, det räcker att dra med två ledare och tejpa ner resten. De ska vara helt fritt från knölar, så smalt som möjligt och gärna så att knutpunkten kan röra sig lite. Sen på med glidmedel, snåla inte! Se till o trycka kabeln rakt ner mot mynningen och i andra änden dra rakt upp från mynningen. Allt går om man vill!
Vi försökt men det var tvärstopp som sagt.

Nu försöker jag luska ut bästa sätt, största chans, att hitta befintliga markrör.
 
M Matsson1 skrev:
Kan det vara så att VP röret är ingjutet med vinkel i plattan och kommer ut någon annanstans?
Visst, det är troligt. Det är troligen lagt den kortaste vägen. Och troligen är det samma kabeldike för dig och grannen. Det går att hyra kabelsökare. Den sparar mycket ryggvärk.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.