7 176 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Hur djupt under betongplattan ligger avloppsrören?
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
ligger det golvvärme i hela plattan är det nog väldigt svårt att komma förbi dessa.
under platttan är inte djupet så vilktigt men utanför skall du ligga på frostfritt.
under platttan är inte djupet så vilktigt men utanför skall du ligga på frostfritt.
Avloppen ligger beroende på avstånd från nedlopp och kant på platta i mellan 100-400mm ned, för att sen försvinna rätt snabbt på djupet sista meten innan plattkanten, där kylan kan få fäste.
Du kan ha en sval platta och dra på med rätt hög värme i GV, och se rören med en FLIR-kamera. Dom brukar man kunna hyra eller köpa billiga modeller av.
http://www.flir.se/instruments/building/display/?id=49420
Att bila sig förbi GV är möjligt, men tar tid och kräver försiktighet.
Rören ligger med 300-150mm mellanrum, oftast 300 i plattor, så det är rätt möjligt att precisionsbila och borra.
Du kan ha en sval platta och dra på med rätt hög värme i GV, och se rören med en FLIR-kamera. Dom brukar man kunna hyra eller köpa billiga modeller av.
http://www.flir.se/instruments/building/display/?id=49420
Att bila sig förbi GV är möjligt, men tar tid och kräver försiktighet.
Rören ligger med 300-150mm mellanrum, oftast 300 i plattor, så det är rätt möjligt att precisionsbila och borra.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Golvvärmen ligger normalt ganska djupt i plattan och troligen på cc 300 mm, du skall då bila upp en skåra utan att träffa gv som kanske ligger snett och i rundningar, inte ens om jag hade ritningar över gv skulle jag bila pga risken att skada gv. men din platta, kör om du uppskattar risker 
Ok. Mao måste fastställa var slingorna går. Och INTE komma i närheten av rören. Det kan bli tufft då stammen ligger ca 80cm (enl ritningar) på andra sidan väggen.
Jag gissar att vi får satsa på en wc stol med kvarn och pump...
Jag gissar att vi får satsa på en wc stol med kvarn och pump...
Om du ska bila så hyr en stor betongkap och såga upp kanterna först, du kommer ner 10-12 cm med en sådan och kapar även av armeringsjärnen som annars trasslar till det.
Men det lär inte bli så smidigt att mecka med rören 80 cm ner i ett 20 cm brett schakt, dessutom kanske med nedrasande makadam...
Men det lär inte bli så smidigt att mecka med rören 80 cm ner i ett 20 cm brett schakt, dessutom kanske med nedrasande makadam...
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Nu vet jag inte hur dina planer ser ut men går det att förlägga spill i vägg och sen göra påstick på stam. det är i så fall betydligt enklare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fräst spår för el i betongplattan - hur djupt och vilket material?
Golv -
Vatten under betongplattan
Golv -
Annat än cellplast under betongplattan i hus byggt på 90-talet?
Grund & Markarbeten -
Ångspärr under laminatgolv när ångspärr redan finns i betongplattan?
Golv -
Endast byggfolie under betongplattan
Grund & Markarbeten