9 118 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Hur centrera frihängande köksfläkt och imkanal i förhållande till hällen?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
I sidled så är det ju ganska enkelt det bör bli i mitten, men hur brukar man göra i djupled, vore det en väggmonterad fläkt så är ju alltid imkanalen närmare bakkanten på hällen.
Men med frihängande är det vanligt att placera den i mitten eller närmare bakkanten på hällen?
Men med frihängande är det vanligt att placera den i mitten eller närmare bakkanten på hällen?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad säger monteringsanvisningen?
Husägare
· HISINGS BACKA
· 166 inlägg
Framkanten på fläkten bör hamna 10 cm in räknat från framkant bänkskiva, annars slår ni huvudet i den. De flesta frihängande kåpor är 60 cm djupa, fläktens bakkant kommer alltså en bit bakom hällens bakkant.
Vägghängda kåpor brukar vara 50 cm djupa just för att man inte ska slå i huvudet.
Vägghängda kåpor brukar vara 50 cm djupa just för att man inte ska slå i huvudet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Fläkten och hällen är inte spikad ännu, men räknar med 60x60 häll. Blir eventuellt en siemens LF97BB532
Det står inget om centrering på den.
Hittade en av ikeas frihängande, den skulle sitta i mitten av hällen.
Ska försöka palla upp nåt där framkanten av fläkten hamnar, så får jag se.
Det står inget om centrering på den.
Hittade en av ikeas frihängande, den skulle sitta i mitten av hällen.
Ska försöka palla upp nåt där framkanten av fläkten hamnar, så får jag se.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 166 inlägg
Tejpa upp en tom skokartong eller liknande på ett väggskåp i köket så underkanten hamnar 65-70 cm från bänkskivan. Prova att ha den mindre än 10 cm in räknat från bänkskivans framkant och böj huvudet framåt som att du tittar ner i en kastrull. Jag lovar att pannan slår i eller att du får svårt att se ner i kastrullen.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 166 inlägg
För att man inte ska slå huvudet i fläkten när man står på andra sidan bör bänkskivan vara minst 80 cm djup. De flesta hällar är ca 50 cm djupa.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 166 inlägg
Jag vet att ni ska ha frihängande kåpa, ovanstående tips om skokartongen var ett lätt sätt att få en känsla för hur långt fram fläkten bör sitta. Jag har varit i ett nybyggt hus med frihängande kåpa över köksö. Kåpan linjerade med framkant bänkskiva och de hade satt en gul notis i båda hörn på fläkten som små varningsflaggor.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Ok, blev lite osäker där.
Jag tänkte sätta den 8cm längre in än hallens mitt, så borde bli ca 10 cm in från bänkskivans känt, ska sätta centrum imkanalen där, och glappet där gör nog att man kan sätta kåpan +- 2 cm från det läget
Höjden väljer jag 65cm ovan hällen, det går att öka det om man skulle känna för det i framtiden.
Jag tänkte sätta den 8cm längre in än hallens mitt, så borde bli ca 10 cm in från bänkskivans känt, ska sätta centrum imkanalen där, och glappet där gör nog att man kan sätta kåpan +- 2 cm från det läget
Höjden väljer jag 65cm ovan hällen, det går att öka det om man skulle känna för det i framtiden.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 166 inlägg
Det låter som ett bra mått. Eftersom det är en köksö kan ni nog flytta in hällen ett par centimeter också, blir inte lika mycket stänk på golvet då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Frihängande köksfläkt inbyggd eller extern motor?
Vitvaror -
Thermex Optica ändra höjd på frihängande köksfläkt
Vitvaror -
Frihängande köksfläkt Franke Stil 790 Rostfri - Tyresö
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Frihängande köksfläkt med extern vindsmotor
Vitvaror -
Kan frihängande köksfläkt monteras ocentrerad?
Kök