Jag har en köksblandare från Gustavsberg, Nordic Plus med diskmaskinsvred.
Idag skulle jag installera den och upptäckte att ’muttrarna’ som ska fästa på vattenrören är för små, den till diskmaskinen är rätt storlek.
Jag har två flexslangar med rätt dimension men jag fattar inte hur jag ska få loss slangarna från blandaren så jag kan sätta dit de med rätt dimension.
Jag har tagit loss allt jag kunde, men flexslangarna sitter fast i en svart plastplatta som jag inte får loss heller…
Är det nån som vet hur jag kan byta ut flexslangarna?
Idag skulle jag installera den och upptäckte att ’muttrarna’ som ska fästa på vattenrören är för små, den till diskmaskinen är rätt storlek.
Jag har två flexslangar med rätt dimension men jag fattar inte hur jag ska få loss slangarna från blandaren så jag kan sätta dit de med rätt dimension.
Jag har tagit loss allt jag kunde, men flexslangarna sitter fast i en svart plastplatta som jag inte får loss heller…
Jag tror du tittar på problemet från fel håll.H Henky skrev:Jag har en köksblandare från Gustavsberg, Nordic Plus med diskmaskinsvred.
Det är betydligt enklare att uppnå en korrekt installation genom att byta ut kopplingarna som ansluter rör/blandare under diskbänken. Gärna med avstängningsmöjlighet är tacksamt när något strular.
Lägg upp en bild med lite mått på delarna under bänken så får du bättre hjälp!
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Inte säkert att det går att byta ut dylika slangar. En del är gängade och andra inte. Syns det nåt nyckelgrepp längst in på presshylsan?
Men som sagt. Det går säkert att lösa med bef slangar.
Men som sagt. Det går säkert att lösa med bef slangar.
Tack! Jag ska ta bilderKrilleman skrev:
Jag tror du tittar på problemet från fel håll.
Det är betydligt enklare att uppnå en korrekt installation genom att byta ut kopplingarna som ansluter rör/blandare under diskbänken. Gärna med avstängningsmöjlighet är tacksamt när något strular.
Ja jag vill stoppa in avstängning ocksåKrilleman skrev:
Jag tror du tittar på problemet från fel håll.
Inga konstigheter.H Henky skrev:
Klart du ska ha avstängningar också.
Men den där installationen ser inte vacker ut.
Är det T-rör vi ser här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12mm ner i mutter med "glipa" skvallrar om att det är en förminskning 15x12 där.
Logga in
Skapa konto
Stämmer det?
Ja precis lekande mutter 10 mm invändigt med gänga.Krilleman skrev:
Mm någon har dragit upp rören från källaren och vänt dem ner för att sedan dra till badrummet vägg i vägg…
Vad står det för siffra på botten av muttern på dessa muttrar?H Henky skrev:
Logga in
Skapa konto
Se exempel:
Här står det 15, vad står det på dina?
Logga in
Skapa konto
Jag tror absolut det är 15 på dessa muttrar också, då det är 12mm på dom förkromade kopparrören...
Better safe then sorry...
Men jag är övertygad att det är 15mm!
Redigerat:
Klicka här för att svara