Håller på att tappa av vattnet i min hydrofor, tänkte passa på att byta ut plaströret som man ser vattennivån i eftersom det var många år sedan man kunde se något alls genom det. Har ett nytt rör men tänkte fråga för säkerhetsskull innan jag skruvar isär;

Är det bara att lossa de två stora mässingsmuttrarna som syns på bilderna? Vad är de svarta vreden till för? Är de inblandade i plaströrsbytarprocessen? De sitter stadigt fast och jag vågar inte skruva på dem utan att veta vad som händer i så fall. :blushing:
Något annat att tänka på?

• 0335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0336.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De svarta vreden är avstängning för nivåröret. De ska alltså stängas innan man lossar röret, annars kommer allt vatten att spruta ut. De ska väl också fungera som nödstängning, om man olyckas och bryter av röret.
Jag har bytt såna rör, och kan tipsa (eller varna) att ventiler och muttrar som varit orörda i decennier sitter så ända in i bomben.

• Gilla
Ronny Bergström2
  • Laddar…
Aha, men hydroforen är ju tömd på vatten nu så då borde jag inte behöva röra de svarta vreden?
Hade varit väldigt bra att få bytt röret för jag ser ju absolut ingenting i det vilket man nog kan utläsa av bilderna. :)

• Gilla
str0mback
  • Laddar…
Röret är nu bytt och för första gången sen jag köpte huset ser jag var nivån är! d^_^b
Iofs så stannade nivån på hel fel ställe men man kan inte få allt, nu vet jag ju var det är i alla fall, tack andersmc!

Hej, gammal tråd, jag vet, men hoppas du ser detta . Vart köpte du det där plaströret?

Krilleman
Hela produkten heter vattenståndsställ.

Rinkaby har färdiga "kit" men ej lösa rör vad jag kan hitta.
https://www.rinkabyror.se/artikel/tillbehorspaket-galv-hydrofor/

Men bara plaströret går att köpa löst.

Dubbelkolla diametern med ditt befintliga så det passar!

Tex:
https://www.vvsobygg.se/vattenstandsror-av-plast-12-7x1-l-500-mm-vattenstandstall-och-tillbehor.html?utm_source=kelkoose&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Plaströr+12.5x500+mm

Hur långt plaströr behöver du?

Krilleman Krilleman skrev:
Hela produkten heter vattenståndsställ.

Rinkaby har färdiga "kit" men ej lösa rör vad jag kan hitta.
[länk]

Men bara plaströret går att köpa löst.

Dubbelkolla diametern med ditt befintliga så det passar!

Tex:
[länk]

Hur långt plaströr behöver du?

Tack så mycket för allt besvär och för länkarna .
Vet Inte i skrivande stund hur långt, men 60-70 cm kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.