Hej! Första gången jag lägger ut något här då det är första gången jag inte känner att jag hittade tillräckligt bra svar när jag googlade.

Jag har precis börjat att renovera blivande rummet till dottern men är lite kluven hur jag ska göra med tapeterna. Insåg när jag tog bort listerna i rummet att tapeten sitter otroligt dåligt på sina ställen, samt att de tidigare ägarna nog aldrig tapetserat tidigare då alla skarvar är katastrof. Jag är därför inne på att ta bort hela den tidigare tapeten vilket ju inte är några konstigheter. Nu till frågan. Under tapeten sitter det en renoveringstapet, även den verkar ha lite tveksamma skarvar då dessa syns igenom den andra tapeten.

Hur hade ni gjort? Kan man ta bort den yttersta tapeten men lyckas behålla renoveringstapeten och därefter skära och spackla skarvarna på renoveringstapeten innan jag tapetserar/målar? Eller hur hade ni gjort? Tips?

F FlandersNyberg skrev:
Hej! Första gången jag lägger ut något här då det är första gången jag inte känner att jag hittade tillräckligt bra svar när jag googlade.

Jag har precis börjat att renovera blivande rummet till dottern men är lite kluven hur jag ska göra med tapeterna. Insåg när jag tog bort listerna i rummet att tapeten sitter otroligt dåligt på sina ställen, samt att de tidigare ägarna nog aldrig tapetserat tidigare då alla skarvar är katastrof. Jag är därför inne på att ta bort hela den tidigare tapeten vilket ju inte är några konstigheter. Nu till frågan. Under tapeten sitter det en renoveringstapet, även den verkar ha lite tveksamma skarvar då dessa syns igenom den andra tapeten.

Hur hade ni gjort? Kan man ta bort den yttersta tapeten men lyckas behålla renoveringstapeten och därefter skära och spackla skarvarna på renoveringstapeten innan jag tapetserar/målar? Eller hur hade ni gjort? Tips?
Jag hade kört tapetbortagningsmaskin ''ångmaskin'' finns på biltema för 299kr. Den hade jag tagit bort alla laget tapet så man kan börja om och skapa en ordentligt grund om man är sugen på att få ett bra och hållbart resultat. Problemet med om du vill ha kvar tapeten som sitter bakom är att du måste köra en speciell grundfärg som kallas spärrfärg. Det gör att tapeten inte bubblar upp när du målar täckfärg sen.

F FlandersNyberg skrev:
Hur hade ni gjort?
F FlandersNyberg skrev:
Kan man ta bort den yttersta tapeten
Kanske, men troligen följer mer med
F FlandersNyberg skrev:
men lyckas behålla renoveringstapeten och därefter skära och spackla skarvarna på renoveringstapeten innan jag tapetserar/målar?
Funkar säkert, men det är onödigt att ta bort tapeten.
F FlandersNyberg skrev:
Eller hur hade ni gjort? Tips?
Att "skära och spackla skarvarna på renoveringstapeten innan jag tapetserar/målar" är vad man får göra. Alltså grejen är att se till att ha ett jämnt underlag innan man målar. Att ta bort yttersta tapeten gör oftast underlaget ännu ojämnare. Så slipa, skära och spackla direkt på tapeten skulle jag göra.
F FlandersNyberg skrev:
tapeten sitter otroligt dåligt på sina ställen
Vad man då kan göra är att limma fast tapeten, så underlaget sitter. Om det behövs skära upp för att få in limmet bakom tapeten. Man skall ju ändå spackla innan målningen så det tar man samtidigt.

Alternativt låter man det vara, för i många fall spelar det ingen roll om tapeten inte sitter fast över hela ytan.

A Albinfbab skrev:
Problemet med om du vill ha kvar tapeten som sitter bakom är att du måste köra en speciell grundfärg som kallas spärrfärg. Det gör att tapeten inte bubblar upp när du målar täckfärg sen.
Det är inget problem. Att tapeten bubblar beror på att den blir våt av vattnet i färgen. När färgen är genomtorr försvinner alla bubblor. Det är helt normalt. Vanlig vattenbaserad väggfärg duger. Grundning behövs inte. Man kan se första strykningen som en grundning om man vill.

O O skrev:
Det är inget problem. Att tapeten bubblar beror på att den blir våt av vattnet i färgen. När färgen är genomtorr försvinner alla bubblor. Det är helt normalt. Vanlig vattenbaserad väggfärg duger. Grundning behövs inte. Man kan se första strykningen som en grundning om man vill.
Skulle inte våga skippa spärrgrund vid målning av tapet, bubblor förvinner inte när vi målat tapetet iallafall. Kanske beror på om tapeten är målad med flera lager?

A Albinfbab skrev:
Skulle inte våga skippa spärrgrund vid målning av tapet, bubblor förvinner inte när vi målat tapetet iallafall. Kanske beror på om tapeten är målad med flera lager?
Man får inte måla ett nytt lager innan det förra är torrt och bubblorna är borta.
Oavsett vilken vattenbaserad färg man använder kommer den att få papperstapeten att bli våt och svälla. Det är om den är dåligt limmad den bubblar. Eller ibland om det är vattenlösligt lim. Bubblor kan man alltid skära upp och limma dit ordentligt innan man målar nästa strykning.

Det finns nog inget generellt svar eller rätt och fel. Man får lära sig hantera bubblorna bara.

Har nog landat i att låta tapeten sitta men försöka skära bort alla bubblor och dåliga tapetskarvar. Dock funderar jag på om jag bör måla med spärrgrund eller spackla först då?

Samt behöver man skära bort alla tapetskarvar eller kan det räcka att spackla/slipa dem?

Här kommer lite bilder hur det ser ut nu

• Blommig tapet med små rosa och blå blommor, synliga tapetskarvar och en eluttag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand skalar bort en bit av mönstrad tapet med blommor och fjärilar.
    Skapa konto
  • Blommig tapet med synliga skarvar på väggen ovanför ett ljust trägolv, nära ett rör med fotstöd.
    Skapa konto
  • Blommig tapet med synliga tapetskarvar; blå och rosa blommönster på ljus bakgrund.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.