Jag lever under hot från min bostadsrättsförenings styrelse: de vill täcka hela min terrass med ett tak av kanalplast. Anledningen: att förebygga vattenskador i lokalerna under vid framtida skyfall.
Min terrass är ca 15 kvm och avvattningen består av en brunn 150 mm dia som leder bort regnvatten via ett 32mm rör. Terrassen byggdes 1984. Sedan dess har jag (föregående ägare) låtit uppföra en inglasning som halverar ytan som ska avvattnas. Regnvatten över inglasningen leds ut över betongpannorna. Så som de vill att kanalplasttaket också ska göra. Min invändning bygger på det faktum att min lilla lägenhet är enkelsidig och saknar andra fönster än de som vetter mot terrassen. Med ett tak på resten av ytan skulle lägenheten förlora allt direktljus och vintertid bli mörklagd när snön ligger på taken.

Jag vill hävda att den redan genomförda halveringen av tillflödet till brunnen är en tillräcklig åtgärd.
Så nu till mina frågor: var hittar man riktlinjer för dimensionering av avvattning?
Har inte en 150mm brunn o ett 32mm rör tillräcklig kapacitet att avvattna ca 7,5 kvm terrass?
Är det någon som vet nån firma jag kan anlita för en beräkning?

Oändligt tacksam för svar skulle jag bli. Tanken på att förlora allt ljus till mitt hem gör mig förtvivlad.

• Reklam för Göteborg Film Festival med prisinformation för ett 11-dagars onlinepass och instruktioner för beställning innan 16 december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en terrass i ett flerbostadshus, delvis täckt med inglasning, omgiven av snötäckta tak och fasad i tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ettamedterrass skrev:
Jag lever under hot från min bostadsrättsförenings styrelse: de vill täcka hela min terrass med ett tak av kanalplast. Anledningen: att förebygga vattenskador i lokalerna under vid framtida skyfall.
Min terrass är ca 15 kvm och avvattningen består av en brunn 150 mm dia som leder bort regnvatten via ett 32mm rör. Terrassen byggdes 1984. Sedan dess har jag (föregående ägare) låtit uppföra en inglasning som halverar ytan som ska avvattnas. Regnvatten över inglasningen leds ut över betongpannorna. Så som de vill att kanalplasttaket också ska göra. Min invändning bygger på det faktum att min lilla lägenhet är enkelsidig och saknar andra fönster än de som vetter mot terrassen. Med ett tak på resten av ytan skulle lägenheten förlora allt direktljus och vintertid bli mörklagd när snön ligger på taken.

Jag vill hävda att den redan genomförda halveringen av tillflödet till brunnen är en tillräcklig åtgärd.
Så nu till mina frågor: var hittar man riktlinjer för dimensionering av avvattning?
Har inte en 150mm brunn o ett 32mm rör tillräcklig kapacitet att avvattna ca 7,5 kvm terrass?
Är det någon som vet nån firma jag kan anlita för en beräkning?

Oändligt tacksam för svar skulle jag bli. Tanken på att förlora allt ljus till mitt hem gör mig förtvivlad.
Hur gör grannarna som också har delvis öppna altaner?

K Kane skrev:
Hur gör grannarna som också har delvis öppna altaner?
Hej Kane,
En av dem har motsatt sig taket precis som jag och den andra har tackat ja till tak o planerar att glasa in hela sin terrass. I nuläget har deras terrasser samma slags brunn.

E Ettamedterrass skrev:
Hej Kane,
En av dem har motsatt sig taket precis som jag och den andra har tackat ja till tak o planerar att glasa in hela sin terrass. I nuläget har deras terrasser samma slags brunn.
Och det är problem med avrinningssystemet idag? Eller är det effekter av ett hundraårsregn man försöker undvika?

Rickard.
Du kan hitta riktlinjer t ex www.tatskiktsgarantier.se men jag tror inte du kommer gilla det du hittar.

Om du inte har ett uv-system så är det utan tvekan underdimensionerat enligt dagens och har du uv så är det i praktiken inge bättre men i teorin kanske det går ihop, fast då saknar du ändå breddavlopp som extra säkerhet.

Redigerat:
Det verkar
Rickard. Rickard. skrev:
Du kan hitta riktlinjer t ex www.tatskiktsgarantier.se men jag tror inte du kommer gilla det du hittar.

Om du inte har ett uv-system så är det utan tvekan underdimensionerat enligt dagens och har du uv så är det i praktiken inge bättre men i teorin kanske det går ihop, fast då saknar du ändå breddavlopp som extra säkerhet.
Tack! Jag ska läsa och vara beredd på att bli besviken. Vad betyder uv i det här sammanhanget?

K Kane skrev:
Och det är problem med avrinningssystemet idag? Eller är det effekter av ett hundraårsregn man försöker undvika?
Man har haft en vattenskada under en terrass av nio, främst är det typ skadorna av ett hundraårsregn man vill slippa. Jag tänker att det finns väldigt många terrasser från åttiotalet som borde få tak då om de ska klara det eller?

Rickard.
E Ettamedterrass skrev:
Det verkar

Tack! Jag ska läsa och vara beredd på att bli besviken. Vad betyder uv i det här sammanhanget?
Uv kallas ibland fullflöde är ett system som bygger på vakuum eller hävert eller vad det nu är för kraft som i teorin gör att man kan dra rören utan fall och i extremt små dimensioner, I verkligheten funkar det sådär i bästa fall.

Det finns nog någon bra bild i riktlinjerna från länken.

J
Bara spekulerar här, det går inte att föreslå glastak, om du står för extrakostnader, eller kanske ett skjutbart parti som du kan få upp mot väggen när du är hemma?

Rickard. Rickard. skrev:
Uv kallas ibland fullflöde är ett system som bygger på vakuum eller hävert eller vad det nu är för kraft som i teorin gör att man kan dra rören utan fall och i extremt små dimensioner, I verkligheten funkar det sådär i bästa fall.

Det finns nog någon bra bild i riktlinjerna från länken.
Aha, då fattar jag nästan 🥴,
jag tänkte även som alternativ en sån där liten dränkbar pump med nivåvippa o en slang över räcket, fast då måste man ju fixa till en lågpunkt för den står o el ….

J Jocke Best skrev:
Bara spekulerar här, det går inte att föreslå glastak, om du står för extrakostnader, eller kanske ett skjutbart parti som du kan få upp mot väggen när du är hemma?
Ett skjutbart parti har föreslagits av grannen, men styrelsen avvisar det för att vi inte skulle sköta det med in o utdragningen. Borde ju finnas nån styr o reglerteknik så går på regnflödet, men det blir väl för avancerat.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Rickard.
Jag sympatiserar med styrelsen, sånna här konstruktioner är inte roliga och man kan närmast räkna med att i alla fall något kommer bete sig vårdslöst närmast medvetet och det måste ändå funka.

Finns det något översvämmningsskydd överhuvudtaget? Dvs har vattnet någonstans att ta vägen om brunnen inte hinner med eller sätter igen?

För att förtydliga vikten av det så är det idag ett krav från BBR så det kommer man inte runt, en pump som kräver EL kan aldrig ersätta det.
https://www.boverket.se/sv/byggande...tak/takets-ytskikt/avvattning-laglutande-tak/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.