Vi har det här innertaket i vad som ska bli vårt kök. Vi vill gärna behålla det men tycker det är lite FÖR ”ruffigt”. Vill ljusa upp det men samtidigt inte ta bort känslan av lite flagnat. Hur gör jag? Nån lack med vitpigment? Betsat och laserat blir för vitt tycker jag.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Nu tror jag att jag svär i kyrkan, men mtp de gipsade väggarna och bytta fönstren kanske det inte är så farligt.
Vanlig vit, helmatt takfärg! Det kommer inte se sådär flagnat och shabby chict ut, men brädornas konturer kommer ändå synas tydligt.
Vanlig vit, helmatt takfärg! Det kommer inte se sådär flagnat och shabby chict ut, men brädornas konturer kommer ändå synas tydligt.
Ja, nu svär du eftersom grejen var att jag INTE vill täckmåla. Då hade jag inte behövt fråga här. 
Redigerat:
En ide, men har ingen aning hur det skulle funka (så prova lite först, sedan tar det väl ett tag innan man verkligen ser effekten):
Skura/behandla försiktigt med linoljesåpa.
Hade stora fina plank som legat ute under altanen i stugan, som vi ville ha till en hylla, skurade av dem med linoljesåpa och trät gick från gammalt o fult till att gå mot det vita.
Skura/behandla försiktigt med linoljesåpa.
Hade stora fina plank som legat ute under altanen i stugan, som vi ville ha till en hylla, skurade av dem med linoljesåpa och trät gick från gammalt o fult till att gå mot det vita.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden