14 113 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Hur avsluta gul markslang?
Har precis byggt en altan och passade på att lägga ner en gul markslank (50 mm) med syfte att dra ut eluttag till infravärme i bortre änden av altanen samt till ett förråd som står 8 meter därifrån.
Undrar om jag kommer behöva en tät förslutning av ändarna på markslangen och om man kan kapa slangen under trallen och att den inte går ända upp till eluttaget som skall sitta på en vägg?
Samma med förrådet, vill helst inte borra hål för 50 mm slangen i väggen så jag hoppas kunna kapa den på utsidan och gå igenom väggen med mindre dimension.
Ett problem som jag kan se om med ovan är att om markslangen inte är tätad på något sätt så kommer det rinna in vatten och skräp i den. Är det ett problem eller är det så man gör?
Undrar om jag kommer behöva en tät förslutning av ändarna på markslangen och om man kan kapa slangen under trallen och att den inte går ända upp till eluttaget som skall sitta på en vägg?
Samma med förrådet, vill helst inte borra hål för 50 mm slangen i väggen så jag hoppas kunna kapa den på utsidan och gå igenom väggen med mindre dimension.
Ett problem som jag kan se om med ovan är att om markslangen inte är tätad på något sätt så kommer det rinna in vatten och skräp i den. Är det ett problem eller är det så man gör?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Vatten kommer nog in hursomhelst men på normalt läggningsdjup så är det för det mesta inte vatten så det är nog inget problem. Slangen kan tom sluta några cm under markytan och täta med "något", t.ex. mineralull sedan sätter du ett kabelskydd av galvat stål om kabeln kan bli utsatt åverkan t.ex. av grästrimmern.
Protte
Protte
ja du kan avsluta slangen nere i marken och dra upp EKKJ´n och sätta ett U-format kabelskydd över kabeln där den går upp på väggen.
ska du ha EKLK i slangen så måste dock slangen sluta ovan markhöjd, för att sedan låta kabelskyddet ta vid.
ska du ha EKLK i slangen så måste dock slangen sluta ovan markhöjd, för att sedan låta kabelskyddet ta vid.
Silvertejp på rörändarna skyddar iaf från att skräp kommer in i röret tills du ska dra i kabeln. Vatten kommer alltid in på något sätt.
Vad det gäller förrådet så ska du sluta med slangen utanför väggen och sedan passera väggen genom ett rör som du tätar i båda ändar.
Vad det gäller förrådet så ska du sluta med slangen utanför väggen och sedan passera väggen genom ett rör som du tätar i båda ändar.
Supertack för alla svar - nu vet jag hur jag kan kapa den 
(tyvärr så hade jag inte tänkt på att göra ett par hål vid de lägsta nivåerna och nu ligger slangen 50 cm under den nyutrullade gräsmattan, men det verkar inte vara hela värden om jag förstår det rätt...)
(tyvärr så hade jag inte tänkt på att göra ett par hål vid de lägsta nivåerna och nu ligger slangen 50 cm under den nyutrullade gräsmattan, men det verkar inte vara hela värden om jag förstår det rätt...)
Detta kan inte hända då kabelns yttermantel blir starkare med minskad temperatur, samt att metallen krymper. Så lägg du den på icke-frostfritt djup, det ligger redan massor i backen, största risken att något går fel är något vasst som drar hål på kabeln vid idragningen, använd därföe glidmedel. Tumregeln är att om det går trögt kan du dra så hårt att en av ledarna brister på 3x kabel, inte mer.plank5 skrev:
Klicka här för att svara