Hej!
Har ett komplext värmesystem (med flera vedpannor osv.)
I huvudsak kommer jag att nytja värmepumpen för uppvärmning.
Bredvid denna står en äldre 50kW vedpanna (som för det mesta fungerar som element
)
Av olika orsaker tänker jag installera en 500l acctank. (dels för värmesystemet är betydligt mindre - just nu)
Att nyttja en 13kW värmepump mot några element - tror jag inte på.
Men med en acctank får gå längre stunder och vila mer - är tanken.
Hur bör acc-tanken koppas in i systemet?
Bör en laddpump installeras för att kunna nyttja tanken bättre?
Har inte beslutat om även VV-beredaren i tanken ska kopplas in på varmvattnet
Har ett komplext värmesystem (med flera vedpannor osv.)
I huvudsak kommer jag att nytja värmepumpen för uppvärmning.
Bredvid denna står en äldre 50kW vedpanna (som för det mesta fungerar som element
Av olika orsaker tänker jag installera en 500l acctank. (dels för värmesystemet är betydligt mindre - just nu)
Att nyttja en 13kW värmepump mot några element - tror jag inte på.
Men med en acctank får gå längre stunder och vila mer - är tanken.
Hur bör acc-tanken koppas in i systemet?
Bör en laddpump installeras för att kunna nyttja tanken bättre?
Har inte beslutat om även VV-beredaren i tanken ska kopplas in på varmvattnet
Har du tankar nu och hur stora, tänker på det med vedeldning, som nästan är ett måste med tankar då.
Hur shuntas värmen ut, med ev shuntar på pannorna eller från en tank.
500 L är i minsta laget. Gärna 750 eller 1 m3
Hur vill du att det ska fungera, ska du kunna elda och VP går in vid tom värme i en tank.
Vad tänker du på för VP , berg eller luftvatten. Monoblock eller inverters VP.'.
Inte helt fel att först tänka på hur driften ska vara för att få det optimalt
Hur shuntas värmen ut, med ev shuntar på pannorna eller från en tank.
500 L är i minsta laget. Gärna 750 eller 1 m3
Hur vill du att det ska fungera, ska du kunna elda och VP går in vid tom värme i en tank.
Vad tänker du på för VP , berg eller luftvatten. Monoblock eller inverters VP.'.
Inte helt fel att först tänka på hur driften ska vara för att få det optimalt
Idag finns en VP på 13kW installerad. detta är huvudvärmekällan.
Den är seriekopplad med vedpannan (som idag är fliskonverterad) Men tänker inte använda den annat än i "nödfall" - med ved) eller när en högre framledningstemperatur önskas. Flisanläggningen ska bort. (har ingen bra hantering av flis).
Den andra vedpannan (med oljeaggreat) - på andra sidan en kulvert. kommer kanske inte att ingå i denna väörmekrets. - Men även den är seriekopplad med värmepumpen (normalt) - men räkna inte med den...
Just nu ger vedpannan med flisaggregat, i huvudsak, bra med värme i ett stort garage. (förlust värme sommartid?) Effekten av en Aerotemper (i utrymmet bredvid) blir så mycket bättre med hög framlednings temp. (vilket vedpannan kan tillföra)
Det finns 3(-5)st 500l tankar. Två med VV-beredare och en utan, men den som saknar VV-beredare är jag osäker på skicket. (andra två har jag inte testat) - När den "tredje" provtrycktes (1bar tryckluft) - höll den inte trycket så länge... (anslutning eller...)
Men för att få in mer än en tank (idag) i pannrummet, måste det "stökas om" - vilket jag inte hade tänkt i nuläget. (alternativet är att ställa den i rummet bredvid - om vinsten skulle bli stor.)
Eftersom 75% av värmesystemet kommer att bli bortkopplat (förmodligen över vintern) blir resterande system väldigt litet för denna värmepump...
Önskemålet i framtiden (hann inte reda ut vilken tank jag behöver) är att sätta några solpaneler på taket för att få varmvatten sam lite värme under sommaren. - men det får kanske bli en annan fråga?.
Off.Topic .:
Tog kontakt med CTC - för att få en översikt, vilka teknik tankar de har att erbjuda.
Efter några veckor ringer en lokal VVS:are och "dumförklarade mig" - du behöver ingen tank...
Det kommer aldrig att löna sig... osv.
Och eftersom jag inte kunde säga vilka solpaneler och hur många som skulle installeras i framtiden,
kunde han inte ge något förslag på tank.
Men det är en annan fråga.
OnTopic
Enklast? är att installera tanken i serie med värmepumpen. (osäker vilken sida den ska installeras på - retur eller...)
Eller blir vinsten betydligt bättre med en laddomat? (framlednings tempen är normalt inte hög)
Den är seriekopplad med vedpannan (som idag är fliskonverterad) Men tänker inte använda den annat än i "nödfall" - med ved) eller när en högre framledningstemperatur önskas. Flisanläggningen ska bort. (har ingen bra hantering av flis).
Den andra vedpannan (med oljeaggreat) - på andra sidan en kulvert. kommer kanske inte att ingå i denna väörmekrets. - Men även den är seriekopplad med värmepumpen (normalt) - men räkna inte med den...
Just nu ger vedpannan med flisaggregat, i huvudsak, bra med värme i ett stort garage. (förlust värme sommartid?) Effekten av en Aerotemper (i utrymmet bredvid) blir så mycket bättre med hög framlednings temp. (vilket vedpannan kan tillföra)
Det finns 3(-5)st 500l tankar. Två med VV-beredare och en utan, men den som saknar VV-beredare är jag osäker på skicket. (andra två har jag inte testat) - När den "tredje" provtrycktes (1bar tryckluft) - höll den inte trycket så länge... (anslutning eller...)
Men för att få in mer än en tank (idag) i pannrummet, måste det "stökas om" - vilket jag inte hade tänkt i nuläget. (alternativet är att ställa den i rummet bredvid - om vinsten skulle bli stor.)
Eftersom 75% av värmesystemet kommer att bli bortkopplat (förmodligen över vintern) blir resterande system väldigt litet för denna värmepump...
Önskemålet i framtiden (hann inte reda ut vilken tank jag behöver) är att sätta några solpaneler på taket för att få varmvatten sam lite värme under sommaren. - men det får kanske bli en annan fråga?.
Off.Topic .:
Tog kontakt med CTC - för att få en översikt, vilka teknik tankar de har att erbjuda.
Efter några veckor ringer en lokal VVS:are och "dumförklarade mig" - du behöver ingen tank...
Det kommer aldrig att löna sig... osv.
Och eftersom jag inte kunde säga vilka solpaneler och hur många som skulle installeras i framtiden,
kunde han inte ge något förslag på tank.
Men det är en annan fråga.
OnTopic
Enklast? är att installera tanken i serie med värmepumpen. (osäker vilken sida den ska installeras på - retur eller...)
Eller blir vinsten betydligt bättre med en laddomat? (framlednings tempen är normalt inte hög)
I dagsläget har du nog enorma förluster troligtvis då pannorna är i serie med VP.. Värmen från VP kyls av genom pannorna. Hur tar du ut VV , med egen VVB eller. Det går att ha i serie nu men inte bra, då det troligtvis drar rätt häftigt med luft genom pannorna. självdrag genom skorstenarna. Har du provat att täppa till rökgaskanalerna i pannorna, så ingen luft kan ventilera ut. I dagsläget har du nog en shunt som reglerar värmen till huset från någon tank. Då går det att ladda med VP direkt till tanken, som i sin tur går ut till huset.
Att ha möjlighet att elda är inte fel, då inget är starkare än sin svagaste länk och kan säga upp sig. Då måste det finnas någon form av extra el, Batteri och inverters 12VDC-230VAC eller ett mindre elverk, så det går att drifta pumpar och en panna. Sen att försöka ladda en tank till en temp av ca 65 C, är nog bara att glömma. En VP har svårt att få upp dom temperaturerna och troligtvis har du ett högtempssystem i huset med, kan gå med VP på ett bra sätt om elementen är av grövre typ.
Att ha möjlighet att elda är inte fel, då inget är starkare än sin svagaste länk och kan säga upp sig. Då måste det finnas någon form av extra el, Batteri och inverters 12VDC-230VAC eller ett mindre elverk, så det går att drifta pumpar och en panna. Sen att försöka ladda en tank till en temp av ca 65 C, är nog bara att glömma. En VP har svårt att få upp dom temperaturerna och troligtvis har du ett högtempssystem i huset med, kan gå med VP på ett bra sätt om elementen är av grövre typ.
"enorma förluster" Nja - kanske - Men eftersom pannorna är gamla, så har de "spjäll" som normalt är stängda.
VP finns i "garaget" värmen går genom en kulvert till den andra vedpannan (med oljebrännare), som är kopplad till en VVB, som i sin tur är kopplad till en eldriven VVB (med 4kW el-patron) för att kunna skicka VV till garaget (genom kulverten...) - Det tar en stund innan VV kommer till köket / duschen (som finns i garaget)
Jag är lite sugen att fixa så oljebrännaren kommer att fungera. (som reserv kraft)
Det finns en shunt i garaget och en annan i huset. (men ingen tank.)
Sant att inget är starkare än den svagaste länken...
En tank, är nog bara att lägga in i serie med det övriga?
Tanken blir då mer som ett stort element?
(tänkte "spontant" att man byter termostat i en laddomat för att ens få en funktion - men så fungerar det kanske inte?)
OffTopic
Funderade även på solceller men har inte lyckats få klarhet hur/om man kan styra växelriktaren och batterier. (ex. långsam laddning / snabbt uttag).
Har försökt pressa säljarna på om det finns någon annan vinst med solceller, än besparingar och ev. pengar.
Har inte heller full koll på kostnader att kunna köra huset i "Ö-drift". (vissa säger att det är svårt / omöjligt / jätte dyrt - andra säger inte så stor insats... Jag vet inte) Det skulle kunna ge mig en "backup", nä det gäller ström.
Försökte hitta en Luft/vatten värmepump som funkar (på något sätt) när det är kallt - men har ännu inte hittat någon sådan.
VP finns i "garaget" värmen går genom en kulvert till den andra vedpannan (med oljebrännare), som är kopplad till en VVB, som i sin tur är kopplad till en eldriven VVB (med 4kW el-patron) för att kunna skicka VV till garaget (genom kulverten...) - Det tar en stund innan VV kommer till köket / duschen (som finns i garaget)
Jag är lite sugen att fixa så oljebrännaren kommer att fungera. (som reserv kraft)
Det finns en shunt i garaget och en annan i huset. (men ingen tank.)
Sant att inget är starkare än den svagaste länken...
En tank, är nog bara att lägga in i serie med det övriga?
Tanken blir då mer som ett stort element?
(tänkte "spontant" att man byter termostat i en laddomat för att ens få en funktion - men så fungerar det kanske inte?)
OffTopic
Funderade även på solceller men har inte lyckats få klarhet hur/om man kan styra växelriktaren och batterier. (ex. långsam laddning / snabbt uttag).
Har försökt pressa säljarna på om det finns någon annan vinst med solceller, än besparingar och ev. pengar.
Har inte heller full koll på kostnader att kunna köra huset i "Ö-drift". (vissa säger att det är svårt / omöjligt / jätte dyrt - andra säger inte så stor insats... Jag vet inte) Det skulle kunna ge mig en "backup", nä det gäller ström.
Försökte hitta en Luft/vatten värmepump som funkar (på något sätt) när det är kallt - men har ännu inte hittat någon sådan.
Förluster JA, dom spjäll som finns i pannor får inte täta 100 % , kan finnas gaser kvar i en panna och det ska ut och inte in i pannrummet. Så det drar förbi spjällen i förhållande till hur varm pannan är. Enda sättet är att täta till rökröret med isolering. I övrigt så går det att koppla VP mot en tank direkt in och ha en VV-slinga i den, som förvärmer vidare till VVB. VP är den billgaste energin om man inte eldar. En tank ska då ha en shunt som reglerar värmen mot huset.
Tack för dina tips!J jonaserik skrev:
Hänger inte riktigt med hur shunten ska kopplas? (samt vilken uppgift den får)
"Förluster"? En ventil genom väggen ger också förluster... (denna lokal saknar ventiler)
Men så är detta rum en del av ett annat rum - totalt 12x8x3,6m. (+ en våning till...)
Får titta över detta med rökkanalen... (hur man ska kunna täta, men enkelt att ta bort)
Pannan står mitt på golvet, med grova rör (tror de är 43mm) - dock lite besvärlig att flytta.
Rökkanalen följer golvet i drygt halva rummet, med 3st sotluckor, Den är en av orsakerna att jag inte rymmer fler tankar...
Hur skulle det fungera om man kopplar solpaneler mot varmvattenberedaren?
Dum idé? Värmeutbytet blir för lågt?
(istället för en tekniktank)
Bara att packa fullt i rökröret så det blir tätt, en sotlucka kan vara bra att använda för att täta i. Lätt att öpnna. Ska du sätta solpaneler ( EL som i mitt tycke inte ger något ) Då ska det vara solfångare som kopplas in på en tank med VV-slinga. Då måste det nästan vara en solskinga i tanken, för bästa resultat. Ventil genom väggen är bra för ventilationen i pannrummet och där ev en panna står. Hur har du det nu , med en shunt ut från tank/ar, då är det klart på den sidan med värmen. Det med en kulvert så blir det en del förluster där. Ska VP även värma den andra delen med. Då kan man ha en shunt ut till kulverten och reglera den vägen eller köra så varmt vatten som möjligt genom kulverten och shunta i andra delen, vad som är bäst är då frågan.A Albireo skrev:Tack för dina tips!
Hänger inte riktigt med hur shunten ska kopplas? (samt vilken uppgift den får)
"Förluster"? En ventil genom väggen ger också förluster... (denna lokal saknar ventiler)
Men så är detta rum en del av ett annat rum - totalt 12x8x3,6m. (+ en våning till...)
Får titta över detta med rökkanalen... (hur man ska kunna täta, men enkelt att ta bort)
Pannan står mitt på golvet, med grova rör (tror de är 43mm) - dock lite besvärlig att flytta.
Rökkanalen följer golvet i drygt halva rummet, med 3st sotluckor, Den är en av orsakerna att jag inte rymmer fler tankar...
Hur skulle det fungera om man kopplar solpaneler mot varmvattenberedaren?
Dum idé? Värmeutbytet blir för lågt?
(istället för en tekniktank)
I pannrummet finns två sammankopplade system.
Dels värmepumpen med 28mm rör, samt ett annat med vedpannan och kulverten med 43mm.
Gjorde en skiss - hoppas det viktigaste kom med.
Vet inte om "Ledning 1" från värmepumpen är framledning eller retur (just nu gissar jag på retur)
Hur tar man reda på det? (just nu är systemet tomt på vatten)
Min fråga kvarstår
Var i systemet ska acctanken (anslutning A & B) anslutas?
Räcker det att koppla in den som Luftvärmaren (glömde infoga avstängnings ventilerna som finns på varsin sida om den.)
Hur ska en shunt kopplas in?
eller räcker det att installera en kulventil på den ledning som acctanken kopplas in på? (parallellt med tanken)?
Dels värmepumpen med 28mm rör, samt ett annat med vedpannan och kulverten med 43mm.
Gjorde en skiss - hoppas det viktigaste kom med.
Vet inte om "Ledning 1" från värmepumpen är framledning eller retur (just nu gissar jag på retur)
Hur tar man reda på det? (just nu är systemet tomt på vatten)
Min fråga kvarstår
Var i systemet ska acctanken (anslutning A & B) anslutas?
Räcker det att koppla in den som Luftvärmaren (glömde infoga avstängnings ventilerna som finns på varsin sida om den.)
Hur ska en shunt kopplas in?
eller räcker det att installera en kulventil på den ledning som acctanken kopplas in på? (parallellt med tanken)?
Jag tänker koppla min vp genom solslingan i botten på tanken, tänker att den inte används så mycket av solfångarna när vp går, så en shunt får växla om flödet mellan solfångare och vp beroende av vilken som levererar för tillfället.
Blir nog inget bra det där, med att skiffta mellan VP och en solslinga. VP kommer att få hicka, då returen kommer att bli för varm. En solslinga är för för het temp och en väldigt lågt flöde. Samt att i ditt tänk, så blir det systemvatten till fångarna. Dom kommer att frysa sönder på vintern. Solfångare har frostskyddsmedel i sig för att inte frysa och är ett eget tätt system, helt fristående från husets system och värmer med slingan i en tank.P Puffen Ingarö skrev:
Shunten ska växla mellan att antingen cirkulera igenom VP eller solfångare.J jonaserik skrev:Blir nog inget bra det där, med att skiffta mellan VP och en solslinga. VP kommer att få hicka, då returen kommer att bli för varm. En solslinga är för för het temp och en väldigt lågt flöde. Samt att i ditt tänk, så blir det systemvatten till fångarna. Dom kommer att frysa sönder på vintern. Solfångare har frostskyddsmedel i sig för att inte frysa och är ett eget tätt system, helt fristående från husets system och värmer med slingan i en tank.
Med solslinga menar jag 10 meter kamrör som värmeväxlar och ligger i botten av acktanken.
Jag kopplar på en yttre luft-vatten-VP som då får samma glykolblandning som redan cirkulerar igenom solfångarna.
Det blir alltså två ömsesidigt uteslutna cirkulationsslingor, antingen cirkulerar det igenom solslinga och solfångare eller också cirkulerar det genom solslinga och VP. Inget "systemvatten" inblandat. (Nu vill jag ha grogg.
Och vad för storlek på den tänkta VP:en 10 meter slinga är inte mycket, räcker bra för solgångare , men inte för en VP. Sen att låta flödet gå genom VP är inte bra. Kan bli bra varmt (70 - 80C ) från solfångarna och då löser nog VP ut.
Det ska ju inte gå genom värmepumpen, utan anslutas med en växelventil (benämns shunt)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på fir i Stockholm för byte till ny Luft/Vatten värmepump
Värme allmänt -
Bergvärmepump till Garage med lägenhet.
Värme allmänt -
Tips på prisvärd värmepump till pool
Pool -
Skydd till utedelen luftvärmepump - sämre effekt?
Ventilation -
Finns det trådlös styrning till min IVT-bergvärmepump?
Värmepumpar