Tyvärr inte, men jag har funderat på om man inte borde göra en lucka som leder in en kanske 40cm lång isolerad "korridor", och sedan in till luckan på huset, så borde man slippa en del av förlusterna och draget.
Det blir drag, och inga luckor jag sett är rimligt energisnålt konstruerade. Vi har is på insidan av vår lucka (inomhus) när det är kallt ute, så jag anar att den släpper ut rätt många W värme.
Men jag får inte ihop det rent estetiskt, så det får bli dyrt helt enkelt....