Matematik. Rita och räkna. Root(2)*steglängden på sidorna blir det för stegen i hörnet. Root(2)*längden på vangstyckena på sidorna i x-led för vangstycket i hörnet. Jag räknar med att det baseras på kanten på högersidan (vänster om stolpen) i bilden. Steglängden får du räkna ut med trappformeln utifrån lutningen. Med färdiga förutsättningar får man ibland välja den minst dåliga steglängden. Prova med lite olika antal steg baserat på höjden och se hur det blir.
Även om jag gick teknis och har pluggat vidare blir jag helt snurrig. Kanske lättare att bygga med ramarpacman42 skrev:
Matematik. Rita och räkna. Root(2)*steglängden på sidorna blir det för stegen i hörnet. Root(2)*längden på vangstyckena på sidorna i x-led för vangstycket i hörnet. Jag räknar med att det baseras på kanten på högersidan (vänster om stolpen) i bilden. Steglängden får du räkna ut med trappformeln utifrån lutningen. Med färdiga förutsättningar får man ibland välja den minst dåliga steglängden. Prova med lite olika antal steg baserat på höjden och se hur det blir.
Fäst (tvingar) en eller flera brädor med spillvirke och se hur det ser ut innan du börjar räkna. Ändra hur långt den kommer ut på marken dvs vinkeln på brädorna och om det ser konstigt ut etc. Be någon hålla upp fler spillbitar eller kartongbitar för att simulera steg. Testa också olika varianter på bredd.
När du hittar en vinkel som verkar funka så letar du upp formeln för steg och nu kan du testa dig fram hur många steg som är vettigaste baserat på din vinkel och höjden på altanen. Rita upp på kartong och testa igen.
Det ör betydligt roligare att testa några gånger än att inse att "jag skulle gjort så här istället" när allt är klart. Någon gång ska jag lära mig att göra så...
När du hittar en vinkel som verkar funka så letar du upp formeln för steg och nu kan du testa dig fram hur många steg som är vettigaste baserat på din vinkel och höjden på altanen. Rita upp på kartong och testa igen.
Det ör betydligt roligare att testa några gånger än att inse att "jag skulle gjort så här istället" när allt är klart. Någon gång ska jag lära mig att göra så...
Klicka här för att svara



